Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Søplemail parkerte AT&T-server

Tidligere denne uka opplevde AT&T WorldNets kunder at e-posten deres ankom seinere enn post med frimerke.

AT&T - logo
Mandag og tirsdag denne uka tok det opptil en dag før amerikanske AT&Ts kunder mottok e-posten sin. Grunnen var enorme menger spam, eller reklamepost, som fullstendig lammet serverne deres. Dette skriver MSNBC.

Foreløpig vet man ikke hvem som stod bak «angrepet,» men ting skal igjen være tilbake til det normale. Brightmail, leverandør av filter som skal hindre slik post, ble denne uka satt fullstendig ut av spill.

Potensiell angrepsform

– Lang leveringstid kom som en følge av søplemailen. Dette viser faktisk at spam kan benyttes som en effektiv angrepsform, uttaler Francois Lavaste, talsmann for Brightmail.

Undersøkelser fra nettopp dette firmaet har tidligere i år vist at mengden søplemail har økt fra 10 prosent januar i fjor, til 20 prosent januar i år.

– Vi har eksempler på ISP-er hvor 60 prosent av e-posten er spam, uttaler Lavaste.