Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Voldsspill fjernes fra hyllene

Leketøyskjeden BRIO vil nå fjerne alle dataspill med 15- og 18-årsgrense fra sine 170 butikker i Norge, mens Elkjøp og andre skjerper kontrollrutinene på salg av voldelige titler.

State of Emergency ill.
Det har vært mye debatt om salg av voldelige video- og dataspill de siste årene. Tidligere denne gikk barne- og familieminister Laila Dåvøy ut og forlangt totalforbud av spillet Grand Theft Auto 3 (les ITavisen.nos intervju med ministeren her), og kort tid etter ble importør KE Media politianmeldt for GTA3 og det kommende spillet State of Emergency.

Mye av kritikken fra Dåvøy og andre har gått på selve voldsinnholdet i spillene, men også på måten disse produktene merkes og selges ukritisk over disk til barn.

Elkjøp blir strengere

Barnevakten gjennomførte i fjor en undersøkelse som viste at en 13-åring fikk kjøpt voldsspill med 18-årsgrense i 10 av 11 butikkjeder. Umiddelbart etter bestemte Telebutikken seg for å kategorisk fjerne alle spill med 18-årsgrense fra sin varekatalog.

Siden da har flere forhandlere gått sine egne rutiner nærmere i sømmene når det gjelder salg av data- og videospill til barn.

Elkjøp-kjeden vil nå slutte å vise spill med høyt voldsinnhold på demomaskiner i butikkene, og innfører samtidig et merkingssystem som gjør at hver gang et 18-årsspill blir dratt gjennom kassen vil det dukke opp en meldingen på skjermen med beskjeden « VIKTIG MÅ IKKE SELGES TIL PERSONER UNDER 18 ÅR».

BRIO fjerner voksenspill

Leketøyskjeden BRIO går mer drastisk til verks. I et nylig utsendt brev til sine partnere ber ledelsen om at leketøysbutikkene går gjennom salgshyllene sine og fjerner alle spill med 15- og 18-års aldersgrense. Dette gjelder 170 butikker i Norge, og 59 i Sverige.

– Jeg ble gjort oppmerksom på at det finnes stygge videospill i våre hyller av Barnevakten, og ble rimelig sjokkert over å finne ut hva vi har solgt. Vi har vært litt naive akkurat her, og har ikke tenkt så mye på at vi faktisk har solgt titler som mange ikke mener er egnet for 7- eller 10-åringer, sier Ståle Angel, adm. direktør i BRIO Norge til ITavisen.no.

– Målgruppen for våre kunder er jo barn som er godt under 15 år, og vi ønsker å kjøre en forsiktig profil om trygghet og gode ting. Vi markedsfører ikke krigsleker, og prøver å holde oss unna det som er slemt og ekkelt, sier Angel.

Savner regelverk

Angel etterlyser også en ordning for aldersmerking av spill i Norge, da forhandlere nå er nødt til å forholde seg til merking gjort av andre lands sensurorganer eller spillselskapene selv – faktisk er det ingen lov i dag som krever at spill merkes med aldersgrense overhode i Norge.

– Det er klart at dette er et problem. Vi kan ikke sette oss ned og spille gjennom alle spillene. Men vi ber nå våre partnere og leverandører om å være mer oppmerksomme, og sørge for at det bare er lærerike og hyggelige spill som havner i butikkhyllene, sier Angel til ITavisen.no.

Stikkord: spilltester