Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ett av tre e-brev er skrot

Flere større undersøkelser konkluderer med det samme: en tredjedel av all e-post som mottas på arbeidsplassen er fullstendig ubrukelig, både profesjonelt og privat.

I en undersøkelse foretatt av MessageLabs blant 200 britiske selskaper, går det frem at 28 prosent av all e-post blir beskrevet av de ansatte som «ubrukelig». En annen undersøkelse utført av Gartner viser likeledes at 34 prosent av e-post mottatt på arbeidsplassen er uønsket.

Den stadig økende mengden av pornografi, og «fantastiske» tilbud om alt fra universitetsdiplomer til potensmidler gjør at 62 prosent av de spurte selskapene er i ferd med å gjennomgå sine rutiner og regler for å forhindre spam. Denne type uønsket nettrafikk sluker ikke bare opp båndbredde, men kan også legge unødig stress på servere, og bruke mye av de ansattes tid.

Dyr sortering

MessageLabs har kalkulert at når en gjennomsnitts kontorarbeider bruker 10 minutter daglig på å sortere spam i innboksen sin, koster dette selskapet nærmere 25 kroner dagen. I et selskap med 100 ansatte, utgjør dette 600.000 kroner i årlige spam-relaterte kostnader.

Naturligvis har MessageLabs en baktanke med å presentere resultatene fra undersøkelsen, nemlig å kunne presentere sitt SkySkan anti-spam system. SkySkan kan settes opp til å filtrere ut e-post basert på IP-adresser eller meldingsinnhold, og skal være en del av MessageLabs totale e-post sikkerhetsløsning, som også beskytter mot virus og blokkerer ut porno.