Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sterke reaksjoner etter falsk mobilisering

Spillgiganten Eidos ville bare være morsom, og sendte ut en masse-SMS med reklame for spillet Commandos II. Meldingen var formulert som en innkalling til krigstjeneste.

Commandos 2
Bruken av SMS i reklameøyemed har økt betraktelig, særlig i forbindelse med kampanjer rettet mot ungdom. Det er likevel første gang ASA (Advertising Standards Authority) har mottatt klage på slik reklame.

Krigsmobilisering

Ordlyden i meldingen var «Please report to your local army recruitment centre immediately for your 2nd tour of duty.» En tidligere ansatt i den britiske hæren klaget reklamen inn for ASA, fordi han mente den skapte uhygge og unødig angst.

Beklager

Eidos legger seg flat for kritikken og beklager det hele. I følge selskapet ble tekstmeldingen forfattet flere uker før anslagene mot World Trade Center 11. september. Eidos skal nå gjennomgå sine interne rutiner for å hindre at lignende skjer igjen.

SAS også

Det er ikke bare Eidos som får oppleve at verden har endret seg siden den 11. september. Flyselskapet SAS lanserer i disse dager en katalog der de skryter uhemmet av utsikten fra toppen av World Trade Center. -Utsikten er mildt sagt overveldende, heter det i katalogen. Av økonomiske årsaker vil katalogen ikke bli stoppet.

Stikkord: spilltester