Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Totalforbud mot mobil i bil?

En ny forskningsrapport fra Sintef avdekker at norske politikere kan ha tatt feil da de innførte forbud mot håndholdt mobil 15. mars i fjor.

Nokia 232 bil
Det er selve samtalen i mobiltelefonen som er farlig, ikke hvordan telefonen holdes. Dette er konklusjonen fra forskningsrapporten. Resultatet kan bli forbud mot all bruk av mobil i biler.

– Faktisk kan et dårlig handsfree-sett være farligere å bruke enn håndholdt mobil, sier forsker Gunnar Jenssen ved avdeling for Veg og samferdsel ved SINTEF til Bergensavisen.

Samtalen gir uoppmerksomhet

Politi og politikere trodde at antall ulykker som skyldes uoppmerksomhet ville bli redusert, da det i mars i fjor kom påbud om bruk av håndfri-løsninger, dersom en skal bruke mobil i bilen. Men det har ikke holdt stikk. Nå mener Sintef-forskeren Gunnar Jenssen at det kan bli aktuelt med et totalforbud mot å bruke telefon i bilen, i tråd med tilsvarende forbud i andre land i Europa.

Grunnen til at håndfri ikke bedrer er at selve samtalen drar mest oppmerksomhet. Forskerne ved Sintef mener at samtaler med lange tankerekker er farligst, mens mer hverdagslige samtaler ikke er like farlige. Et eksempel på en »farlig» samtale er når det avtales tid for et møte. Da blir det mindre igjen til å konsentrere seg om trafikken.

Trenger flere data

Da forbudet ble innført trodde lovgivere og forskere at håndfri-løsninger ville gjøre bruk sikrere.

– I etterpåklokskapens navn kan vi derfor si at man kanskje burde gått for et totalforbud med en gang. Men dette må utredes ved hjelp av skikkelig data over sammenhengen mellom ulykke og samtale. Vi vet at mobilsamtaler påvirker kjøreferdighetene, men ikke i hvor stor grad, sier Jenssen til BA.

(telecom.no)

Stikkord: Mobil