Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Liten fart i XP-salget

Windows XP ble lansert med brask og bram over hele verden 25. oktober. Så langt ser det ut som operativsystemet er en moderat suksess.

Analysebyrået NPD Intelect har målt salget I 80 prosent av butikkene som selger programvare I USA. Da er nettbutikker og postordrebutikker også tatt med.

De første dagene ble mindre enn 300 000 bokser med Windows XP solgt. Ut fra dette antar byrået at salget vil ligge 20 til 25 prosent lavere enn tilfellet var med Windows 98 den første uka etter lansering.

Bedre enn Me

Dette er likevel langt bedre enn Windows Me, som solgte 50 000 eksemplarer mindre enn XP første uka etter lanseringen.

Målingene fra NPD Intelect omfatter ikke salg av nye PCer der XP er forhåndsinstallert. De forteller dermed bare hvor mange som oppgraderer eller installerer helt nytt operativsystem på PCer de allerede har.

Venter på OEM-salg

Bransjen har lenge håpet at Windows XP skal sette fart i PC-salget både i Europa og USA. Så langt peker pilene nedover, selv om det ser noe lysere ut på privatmarkedet enn bedriftsmarkedet.

Det er for tidlig å si noe om XP-effekten. Noen få leverandører har rukket å installere det nye operativsystemet på sine nye modeller, men langt de fleste nye PCer leveres fremdeles med tidligere Windows-versjoner.