Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Taxi-bestilling på SMS

Innbyggerne i Norges eldste by kan fra i dag av kose seg med å bestille taxi via SMS – og gjøre noe annet enn å ligge på røret mens de venter.

SMS generell
Taxi-bestilling på SMS blir en realitet i Tønsberg fra i dag. Dermed kan julebordsgjestene i Tønsberg bli de første som kan taste inn sin drosjebrestilling på mobiltelefonen, få bekreftelse som tekstmelding og slippe å vente på å rykke frem i køen.

Koster en tier

Tjenesten vil koste ti kroner, melder Tønsberg Blad.

­- Vi får meldingen inn på en skjerm på sentralen. Der sitter det to på vaktsom tar imot tekstmeldingene. Du får umiddelbart tilbakemelding påmobildisplayet om at tekstmeldingen er mottatt og der vil det også ståberegnet ventetid.

– Hvis kunden går før bilen kommer, er det bare å sende enny tekstmelding og avbestille drosjen. Dette er så enkelt at alle kan klaredet, sier drosjesjåfør Per Morten Danielsen til Tønsberg Blad.

Sjåfør fikk idéen

Det var Danielsen selv som fikk ideen til den nye SMS-tjenesten da han i fjor jobbet i IT-Huset på Kalvetangen i Tønsberg. Systemet somTønsbergdrosjene i dag tar i bruk er utviklet av dSoft Solutions på Nøtterøy. Utviklingskostnadene ligger tett oppunder 400.000 kroner.

Må ha 10 000 måneden

Tønsberg Taxi må ha 10.000 SMS-bestillinger i måneden før de kan begynne å tjene penger på det. I snitt mottar taxisentralen rundt 36.000drosjebestillinger i måneden.

-­ Det vil koste ti kroner per tekstmelding å bestille på denne måten. Måletvårt er ikke bare å tjene penger på dette. Vi ønsker først og fremst å fåeffektivisert bestillingene.

– Vi har allerede prøvd ut systemet på venner ogkjente og selv om vi er litt usikre på hvordan kundene vil motta dette, såhåper vi på at det blir godt mottatt. Hovedtyngden av brukerne vil nok væredem under 30 år, tror Danielsen.

Arvid Larsen, leder i Tønsberg Taxi, har store forhåpninger om at kundenevil bli fornøyde.

­- Vår visjon er at dette skal ta skikkelig av og det tror jeg det vil gjørepå lang sikt, sier han.

Avviser fyll

­- Hva om folk bestiller via mobil i fylla og ikke klarer å skrive skikkelig?­- Da blir bestillingen avvist. Og ved forsøk på falske meldinger vil eier av mobiltelefonen bli belastet for bomturen. Vi kan spore opp den som ringerselv om de har skjult identitet og det kan bli dyrt å misbruke dennetjenesten, sier Per Morten Danielsen.

Tønsbergs Blad testet systemet ved 15-tiden onsdag ettermiddag. Sekunderetter at tekstmeldingen var sendt kom følgende beskjed tilbake:«Takk for bestillingen. Vanlig behandlingstid er fra 10-15 minutter. Vennlighilsen Tønsberg Taxi.»(Telecom.no)

Stikkord: Mobil