Annonse


Google vil ta betalt

Etter at annonsemarkedet på internett kollapset, har det vært en febrilsk aktivitet for å skaffe nye inntektskilder. Trafikk er ikke lenger nok. Den populære søkemotoren Google vurderer nå å begynne å ta betalt for spesialsøk innen enkelte fagområder.

Det er næringslivet og universitetenes behov for å søke etter informasjon som Google håper å kunne ta seg betalt for. Det gjelder søk innen områder som medisin og teknologi, melder nyhetstjenesten silicon.com. Trenger nye inntektskilder

Kraftig vekst

Google har i løpet av de siste årene vokst kraftig på bekostning av pionerer som AltaVista. Som de fleste andre nettsteder har 70 prosent av omsetningen kommet fra bedrifter som har annonsert sine tilbud til de som bruker søkemotoren. Selskapet har imidlertid hatt en forkjærlighet for tekst-baserte annonser i stedet for mer grafisk basert banner-annonsering.

Nå er selskapet under press for å skaffe en mer balansert inntektsstrøm. Noe inntekter kommer fra salg av lisenser til portaler som Yahoo og Sony, men det er betalte abonnement direkte fra brukerne som Google nå ser nøyere på, i likhet med en rekke nettaviser.

Annonse


Betal for å slippe annonser

Blant de nett-tjenester som allerede har kastet seg ut i forsøk på å få brukerne til å betale for innholdet, er New York Times, Salon.com, The Times, Yahoo, og her hjemme Aftenposten på nett. De har valgt ulike modeller, men felles er at det er brukeren og ikke annonsørene som skal betale for innholdet.

En interessant modell som silicon.com forteller om er nyhetssiten Slashdot, som skriver om teknologi. De har kunngjort at de vil begynne å ta betalt fra brukere som ønsker en annonsefri tjeneste, mens lesere som foretrekker å få nyheter gratis må tåle større nettannonser enn før.

Annonse