Annonse


SPILLTEST: Codename Outbreak

Nå høres det kanskje slik ut på overnevnte beskrivelse, men Outbreak er på ingen måte et uhemmet skytespill, bare så det er sagt. Hvis du ikke beveger deg frem med ytterste forsiktighet, planlegger hvert skritt nøye, og plukker ned fiendene fra avstand, vil det raskt gå deg ille. Meget ille.

Tenk taktisk

Sniking er med andre ord det du kommer til å gjøre mest av her, og at det er en heller nervepirrende opplevelse skal jeg ikke nekte på. Fiendene er nemlig ekstremt oppmerksomme, og vil kunne se deg på flere hundre meters avstand, så fremt du ikke åler deg bakkelangs i gresset med kamuflasjenett over deg.

Ytterligere interessant blir det, når du til enhver tid har to personer å kontrollere i stedet for en. Foran oppdragene plukker du ut to lagmedlemmer, som har forskjellige erfaringsnivå og spesielle ferdigheter, og du kan også til en viss grad velge hva slags utstyr de skal ha med seg.

Ved enkle tastetrykk kan du gi kommandoer til din partner, som har en relativt godt utviklet kunstig intelligens, og kan være til store hjelp både til å gi dekkende ild, og til og ta ut flere fiender samtidig fra langt hold.

Annonse


Du kan også når som helst veksle mellom de to soldatene du styrer, noe som i enkelte tilfeller er helt nødvendig – det er nemlig ikke alltid lagkameraten din forstår at han må klatre i stiger og gjennom hull i veggen for å følge etter deg, selv om det stort sett går greit.

Lyd og grafikk

Spillutvikleren GSC Gameworld har base i Ukraina, og det er helt fett at alle stemmene er fremført med øst-europeisk accent. Det gir jo bare en ekstra militant følelse over det hele. Men det finnes likevel ingen tilgivelse for at de aller fleste stemmene er lest inn med absolutt ingen innlevelse, særlig på oppdrags-briefingene, og det hadde neppe vært mindre inspirerende om Vidar Theisen hadde tatt jobben. Heldigvis er lyden ellers av ypperste klasse!

Grafikken er en blandet godtepose. Mye søtt, men et par mindre lettfordøyelige drops. Animasjonene er godt, og de fleste 3D-modellene fungerer ypperlig, men samtidig virker mange av teksturene unødig grove og røffe i kantene. Effekter er det masser av, inkludert tåke, natt-kikkerter, og fiffige lyssettinger. Likevel føler mat til tider at det hele ikke er 100 prosent gjennomført, og at fargevalgene kræsjer en smule.

Spillestilen i Codename: Outbreak minner vagt om Deus Ex og Project IGI, men tilfører samtidig noe nytt og spesielt ved å gi deg simultan kontroll over to kommandosoldater. Dette er et intenst og krevende spill, som vil gi valuta for pengene hos de med god tålmodighet og en genuin interesse for snikende krigføring.

Kunsten å sniiiiiike seg ombord på Fosen-ferja
Codename: Outbreak har både innendørs- og utendørsoppdrag å by på, til alle døgnets tider.

Annonse