Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor har fikset ADSL-problemer

For to uker siden lovet Telenor Nextra å løse opp flaskehalsene i sitt ADSL-nett. Nå skal mange av de mest belastede sentralene være oppgradert, ifølge bredbåndsleverandøren.

bredbånd Ash illustrasjon
En artikkel i ITavisen.no utløste en flom av tilbakemeldinger fra lesere som opplevde at bredbåndssurfingen gikk for tregt. Telenor tok konsekvensene av de mange klagene, og lovte å øke kapasiteten i nettet sitt.

En del belastede sentraler skal nå ha blitt justert opp for å gi kundene mer båndbredde, og mange burde derfor merke at ting går raskere.

– Vi overvåker nettet kontinuerlig, og gjør daglige målinger. Vi har justert kapasiteten i sentraler som vi har sett har kapasitetsproblemer. Vi vurderer kontinuerlig om vi skal iverksette andre tiltak i noen sentraler, sier informasjonssjef Gunn Kristin Sande.

Kundene har foreløpig ikke rapportert om de store forbedringene, men nye målinger Telenor selv har utført skal vise at nettet flyter bedre nå.

– Vi ser på våre egne målinger at det ikke går i taket lenger, men har ikke hørt noe konkret fra enkelte kunder om at alt går bedre. Vi har heller ikke rukket å gå gjennom alle sentralene enda, sier Sande til ITavisen.no.

Setter opp egen hastighetsmåler

– Vi ber alle som fremdeles konstant opplever for lav hastighet om å ta kontakt. Vi vil følge opp disse tilfellene spesielt.

Telenor skal sette opp et online tilbakemeldingsskjema på www.online.no/adsl, som skal gjøre det enklere å rapportere om hastighetsrelaterte problemer.

Bredbåndsleverandøren har også planer om å etablere en egen tjeneste for å måle linjekapasitet, og sier det blir snakk om en slags Telenor-variant av ITavisen.nos Speedometer.

– Ikke at vi betviler nytten av ITavisen.nos test, men vi vil etablere et eget speedometer i vårt eget nett. Dette vil gi oss en bedre indikasjon på hva slags hastigheter kundene opplever, og ikke minst bedre muligheter for logging.

Stikkord: internett