Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Trafikk-kork mellom Tele2 og andre

Tele2s bredbåndskunder har siden tirsdag morgen opplevd problemer når større datamengder skal overføres mellom Tele2 og andre leverandører.

Tele2 tilb.
Problemet ser først og fremst ut til å gjelde bedriftskunder med ASP eller ASP-lignende løsninger, der frekvensen av toveis oppdateringer er høy.

Et NIX-problem?

Forbindelsene mellom ulike ISP’er i Norge går via NIX (Norwegian Internet Exchange), som drives av Universitet i Oslo.

Tele2-kunder som har kontaktet IT-avisen har fått det inntrykket at problemet ligger hos NIX. Men der får ITavisen.no opplyst at det ikke er avdekket noe unormalt de siste dagene.

Vil ikke snakke

Kontaktpersonen vi ringer til sier han ikke har anledning til å snakke med pressen. Men i løpet av samtalen kommer to ting fram: Det ble foretatt en oppgradering tirsdag morgen, noe som samsvarer med tidspunktet Tele2s problemer startet. Dessuten har NIX ikke fått tillatelse av Tele2 til å overvåke deres trafikk.

Det betyr at NIX rett og slett ikke kan vite om problemet er relatert til dem, til Tele2 eller til begge.

Jobber med saken

– Vi har enda ikke lokalisert problemet, men jobber med det fra vår side. Det er ikke riktig at vi legger skylden på NIX – det har vi ikke grunnlag for. Det eneste vi vet, er at problemet oppstår når store datamengder skal overføres fra oss til en annen ISP – eller omvendt, sier Trond Stryken hos Tele2.

Tregt ut

En av Tele2-kundene som er rammet er Lofotnett, en ISP basert i Leknes med med 5-600 kunder over hele landet.

– Trafikken inn til oss går greit, men trafikken ut går så som så. For oss er dette alvorlig – vi kan lett miste kunder og inntekter dersom problemet vedvarer, sier IT-manager Bjørn Restad i Lofotnett A/S.

Han etterlyser åpen rapportering hos Tele2, slik at informasjon om problemer kan nå raskt fram til kundene.

Stikkord: internett