Annonse


PS2-TEST: Red Faction

Det viktigste Red Faction har å tilføre spillverdenen er en ny teknologi som utvikler Volition har kalt Geo-Mod. Denne gjør at man nå kan sprenge seg gjennom vegger, gulv og tak på en overbevisende måte. Er en dør stengt, kan du rett og slett skyte deg gjennom veggen, så lenge du har grovt nok kaliber (les: sprengstoff eller raketter).

Men de positive overraskelsene stopper ikke heldigvis ikke med Geo-Mod. Red Faction fremstår samtidig som et strømlinjeformet og særs underholdende spill, med stort sett god driv i både action og historie.

Historien er ikke spesielt original, og stemningen minner definitivt om filmklassikeren Total Recall. Men Red Faction holder det hele gående, og drar deg med inn i handlingen på en overbevisende måte ved hjelp av de samme script-triksene som har vært vanlige i slike spill siden Half-Life.

De forskjellige våpnene du kan plukke opp er både varierte og spennende, og har som regel flere skytemoduser. Minst like festlig er det at du kan sette deg i førersetet på en rekke forskjellige kjøretøy i løpet av spillets gang, og dette gjør underverker for å bryte opp handlingsforløpet i spillet. Det kan tross alt blitt litt kjedelig å bare springe rundt og skyte vakter time etter time.

Annonse


FPS best på PC

Red Faction er hittil det beste spillet førstepersons skytespillet (FPS) for Playstation 2, men denne typen spill egner seg fremdeles best på PC. Selv med halv-automatisk «magnetisk» sikte er det et herk å drive presisjonsskyting i Red Faction.

Det er først når – og hvis – Sony klarer å få sine tastatur/mus-produkter ut på markedet at man kan kontrollere sikte og bevegelser like kjapt og nøyaktig som på en tradisjonell PC-FPS.

Etter å ha blitt undertrykt og terrorisert i årevis av disse karene, får gruvearbeiderne endelig en sjanse til å gi litt tilbake. Hevnen er søt.
Feige lag?

Annonse