BSA

Annonse


BSA spammer bedrifter med trusler

BSASom del av en større kampanje for markedsføre seg selv og få bukt på piratkopiering hos bedrifter, altså bruk av programvare uten å besitte de nødvendig lisenser, har Business Software Alliance (BSA) kategorisk sendt ut advarsler med truende overtoner til tusener av selskaper, skriver eWeek.

Blant annet advarer brevet om at hvis du blir tatt med programvare du ikke har lisens for, kan bedriften vente seg millioner av kroner i bøter.

Bare i Juli ble 700.000 e-postmeldinger sendt ut til bedrifter i fem amerikanske byer mellom New York og Portland. Hittil har 19 byer blitt truffet av den såkalte «Truce Campaign», skriver eWeek.

– Stalin-taktikk

Det som ikke kan beskrives som annet en spamming fra BSA, suppleres med små radio-«spots», som advarer selskaper om at det bare skal én eneste telefonsamtale til fra en utro ansatt før bedriften har BSA på nakken.

Annonse


Reaksjoner fra bedriftene har ikke uteblitt. Noen benytter anledningen til å ordne opp i sine lisenser, men mange reagerer samtidig på BSAs fremgangsmåter

– Ledelsen i vår bedrift var mest bekymret over at det nesten oppstod en slags paranoia rundt Truce Campaign. Radio-reklamene som pågikk samtidig hørtes ut som om Stalin selv oppfordret deg til å anmelde og tyste på foreldrene din, sier en IT manager til eWeek.

Microsoft rir på bølgen

BSA representerer blant annet store programvarehus som Adobe, Apple og Microsoft. I kjølvannet av BSAs frykt-spredende kampanje, følger Microsoft-selskapet License Online, som benytter seg av den økte «interessen» for programvarelisenser til å sende salgsselskaper på Microsofts kunder.

– Vi mottok et brev adresser til vår adm. dir., hvor de mente å ha bli tipset om at vi ikke hadde vårt på det rene med Windows, Word og Excel. Det var en fiske-ekspedisjon. Nå går selskapet vårt fullstendig bort fra Microsoft-produkter. De skyver kundene bort fra seg, og jeg stoler ikke på dem, sier en IT-manager i San Diego.

– Ja, det er bare reklame

BSA erkjenner at dette er en direkte markedsføringskampanje som ikke er spesielt rettet mot enkelte bedrifter, og e-postadressene brevene blir sendt til stammer fra vanlige lister kjøpt fra selskaper som Dun & Bradstreet.

– Vi besøker ikke noen av disse selskapene. De som får brevene er ikke under etterforskning. Men overalt hvor vi kjører Truce Campaign, ser vi dramatiske økninger i salgstallene. Da vet vi at det er vellykket, sier BSAs talsmann Bob Kruger til eWeek.

BSA Norge deltok også på Truce Campaign. To tusen brev gikk i April ut til norske bedrifter, med forespørsel om å de ønsket å revidere programvarelisensene og rette opp eventuelle feil i løpet av en måned. BSA lovte på sin side å ikke foreta seg noe dersom det viste seg at bedriften ikke hadde alle lisensene i orden. Ifølge BSA Norge aksepterte 177 av bedriftene «våpenhvilen», og fikk ordnet opp i lisensene sine.

Annonse