Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Forbrukeralarm mot søkemotorer

Informasjonssøk er den hyppigste aktiviteten på nettet, etter e-post. Men er vi klar over at vi ofte bare ser de nettstedene som betaler mest?

Lupon mot søkemotorer
Det er en kjensgjerning at mang søkemotorer lar annonsører og «partnere» betale for å bli eksponert.

Den amerikanske forbrukerrettighetsforkjemperen Commercial Alert mener denne kommersialiseringen går over styr, og har bedt det offentlige organet Federal Trade Commision om å gå nærmere i sømmene på åtte store spesifikke søkemotorer.

Bryter loven?

Commercial Alert mener blant annet at de involverte selskapene forsømmer sitt ansvar for å tilby objektive resultater, og mener flere kan bryte amerikanske lovgiving ved å ikke gjøre det tydelig for surferen at resultatene egentlig er betalt reklame.

– Søkemotorer har blitt sentrale i vår søken etter kunnskap og lærdom i dagens samfunn. Hvis man vrir resultatene til betalende annonsørers favør uten å fortelle forbrukerne, så står vi ovenfor et alvorlig problem, sier Gary Ruskin, gruppens adm. direktør, til Associated Press

The usual suspects…

Her er de åtte utkårede, som FTC blir bedt om å etterforske:

  • MSN (Microsoft)
  • Netscape (AOL Time Warner In.)
  • Directhit (Ask Jeeves Inc.)
  • HotBot (Terra Lycos)
  • Lycos (Terra Lycos)
  • Altavista (CMCGI Inc.)
  • LookSmart (LookSmart Ltd.)
  • iWon (iWon)

LookSmart og Altavista benekter at slikt finner sted, skriver Associated Press, mens Microsoft fremstår noe mindre avvisende i forhold til beskyldningene – talskvinne Matt Pila svarer at MSN leverer «overbevisende søkeresultater som folk vil ha».

Commercial Alert hevder at søkemotorenes villedende betalte søkeresultater kan sammenlignes med sponsete TV-programmer forkledt som uavhengige redaksjonelle innslag.