Hopp til navigasjon Hopp til innhold

MSN-kluss sår tvil om .NET

Den ukeslange nedetiden for Microsoft Messenger tjeneste har fått folk til å stille spørsmål til hvorvidt selskapet faktisk er i stand til å håndtere sine ambisiøse .NET-planer.

MS.NET
– Dette ser ikke akkurat bra ut for .NET. MSN-svikten viser at Microsoft fremdeles har en del arbeid igjen før de er klare for store volum kriisk trafikk, sier Gartner-analytiker Michael Silver til CNet News.

En av de store kompontene i Microsofts .NET-strategi er den omfattende tjenesten Hailstorm, som skal brukes for overføring og lagring av alt fra brukernes adresser og kalendere til kredittkortnummer og personlig dokumenter. Hailstorm skal kunne levere sitt innhold og andre tjenester til alle slags enheter, mobiltelefoner og PCer.

Instant messaging står også sentralt i Hailstorm, men usikkerhet rundt både sikkerhet og stabilitet kan føre til at folk er tilbakeholdne med å ta tjenesten i bruk.

Arkitekturisk trøbbel

– Omstart som løsning på problemer med produkt-servere er noe vi oftest ser i små til mellomstore bedrifter, ikke med store kommersielle tjenester. I MSN Messenger snakker vi om et arkitekturisk problem, som nettopp tvinger Microsoft til å omstarte serverne, sier Silver.

Debatt rundt personvern og tildels tåpelige kontraktsbetingelser, som f.eks den nå forkastete Passport-avtalen alle Hotmail-brukere har «klikket under» på, bidrar ytterligere til følelsen av at Microsoft kanskje ikke er godt nok forberedt på å drifte en så omfattende tjeneste som Hailstorm, skriver CNet.

Hva skjedde?

– Spørsmålet her er hvorfor dette skjedde med MSN Messenger? Microsoft må legge kortene på bordet og fortelle hva som skjedde, fordi folk vil få inntrykk av at selskapet ikke er i stand til å drive denne typen tjeneste, og heller ikke HailStorm og .Net.

Microsoft dysser end problemet, og forsikrer om at å ta ned serverne ikke var et drastisk tiltak.

. Dette var noe vi overveide nøye før vi satte i verk. Det var viktig at serverne var offline så kort tid som mulig, slik at MSN Messenger kom opp igjen for alle brukerne så fort som mulig, sier Bob Visse, produkt manager for MSN Messenger.