(denne saken oppdatert 05.07.01 kl. 14:26)
NetCom reagerer på at de stadig blir bedt om å bistå politiet i etterforskningen av saker. Mobiloperatøren hevder de flere ganger daglig blir bedt om å bekrefte eller avkrefte at folk har befunnet seg i et gitt område til gitte tidspunkt, eller om å oppgi annen informasjon om sine kunder.
NetCom sier at de i utgangspunktet er villige til å bistå politiet, noe de er pålagt, men reagerer på hyppigheten av forespørslene.
– Informasjon om lovlydige kunder må ikke leveres ut i hytt og pine. Det er betenkelig at folk ikke skal få lov til å være anonyme bare fordi de bruker en mobiltelefon. Sitter telefonen fast i bakke eller veggen, er det ingen som ønsker overvåking eller registrering, sier informasjonssjef Guri Wormdahl i NetCom.
Annonse
Snur på flisa
Da NetCom rundt årsskiftet ble beskyldt av media for å telefonavlytte sine ansatte, ble denne praksisen beskrevet av Wormdahl som et “nødvendig planleggingsverktøy” som var “viktig for å følge opp hver ansatt”. Nå sier NetCom følgende om overvåking og personvern:
– Det er betenkelig at enkelte myndighetsinstanser mener de har krav på å vite hvor folk til enhver tid har vært. Jeg er bekymret for at vi får en utvikling rundt overvåking og registreringer som hører til samfunssystemer vi tradisjonelt ikke har ønsket å sammenlikne oss med, sier Wormdahl i en pressemelding denne uken.
Money talks…
I samme pressemelding påpeker NetCom at de bruker veldig mye penger på å skaffe til veie informasjonen politiet ber om – hele to årsverk går med til å hjelpe lovens voktere.
– Det er klart dette innebærer en stor økonomisk byrde for oss. Det ferdes kriminelle på veiene uten at Statens veivesen har plikt til å holde oversikt over hva de bedriver, sier Wormdahl.
Annonse