Annonse


Kortfilm på mobilen – til hvilken pris?

Telenor inngikk i forrige uke avtale med Egmont om å kunne tilby tegnefilmer på mobilen. Et tilbud som med mobile datatakster vil kunne bli svært dyrt for mobilkundene. Men slik vil det ikke gå, skal vi tro informasjonssjef Jo Heldaas i Telenor Mobil. Han antyder betaling pr. film som et aktuelt alternativ.

Heldaas ser mer enn gjerne til Japan, der små filmer har blitt et kjempemarked for i-mode leverandørene. Han er ser for seg at dette kan bli oppfølgeren til logomarkedet i Norge. Får han rett blir det skapt en ny pengemaskin.

Tilpasse markedet

– Skal vi få dette til er det klart at vi må tilpasse prisene våre til markedet, sier Heldaas. Han er mer enn klar over at pris pr. nedlastet enhet som er GPRS-markedets modell, passer dårlig til markedet som her beskrives.

Annonse


Heldaas lover ingen ny modell, men antyder at pris pr. film kan være en måte å gjøre det på. Det viktigste er at man finner en prisstruktur som både er enkel og forutsigbar for både kunde og leverandør.

Samme interesser

Når det gjelder leverandører har det lenge vært en heftig diskusjon i det norske miljøet. Det påstås at Telenor Mobil gjennom sin prispolitikk hindrer utvikling av mobilt innhold i Norge. Selskapet krever en for stor del av totalpotten.

Jo Heldaas` kommentar er at både Telenor og innholdsleverandørene har de samme interessene. Han kjenner seg derfor sikker på at man kommer til å finne en løsning.

Forskjeller

Men når det er sagt ber han om at man slutter å sammenligne epler og bananer. Den japanske og den norske betalingsmodellen er så forskjellig, at man ikke uten videre kan sammenligne prosent for prosent.

Japanerne har i følge Heldaas en modell der innhold med liten belastning på nettverket gir en prosentmessig større andel til innholdsleverandøren. I Norge er det en falt prosent uansett.

Annonse