Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Digital-TV m.set-top

Microsoft inn i TV’en

Microsoft satser tungt på innholdsbygging for interaktiv TV. Nå lanserer Worldspan og Microsoft en tjeneste myntet på reiselivsbransjen.

Digital-TV m.set-top
Worldspan vil i samarbeide med Microsoft i det som kalles Microsoft TV Content Builder Initiativ (CBI). Worldspan er leverandør av globale reservasjonssystemer og e-handels løsninger til reiselivsbransjen, og vil bruke Microsofts TV-løsninger til utvikling av reisetjenester for interaktivt TV (iTV-program). 90 norske reisebyråer benytter Worldspan.

Bestill reiser på TV

Worldspans reiseapplikasjoner gjør det mulig for nettverksoperatører å tilby sine abonnenter et omfattende utvalg med tjenester via iTV, for eksempel sjekking av plasser og bestilling av flyreiser, hotell, leiebiler, utflukter og komplette reiseopplegg.

– Worldspan fortsetter i sin rolle som innovatør for bransjen, og har tatt ledelsen i reiselivsapplikasjoner for interaktiv TV, sier Valerie Guido, adm. direktør for Worldspan i Norge. – Ved å gå sammen med en leder innen interaktiv TV, Microsoft TV Content Builder Initiative, vil vi øke vårt forsprang på iTV-området, skriver selskapet i en pressemelding.

Reise er den ledende kilden for e-handelstransaksjoner på nettet, og analytikere beregner at Internett-bookinger vil komme til å øke voldsomt i løpet fra omkring 15 milliarder dollar i 2000 til over 40 milliarder dollar i 2003.