Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Reklamebransjen gir deg nett-anonymitet

Nettannonser basert på personlige profiler oppfattes av mange som en trussel mot privatlivets fred. Nå svarer amerikanske annonsebyråer på kritikken ved å tilby anonymitet.

nettreklame
Markedsførerne har lenge blitt kritisert for å være for lite opptatt av privatlivets fred og forbrukeres rett til beskyttelse mot aggressive markedsførere.

Kryss av for å slippe

Nå svarer amerikanske nett-byråer på tiltalen, og oppretter et eget nettsted der man kan krysse av for hva man vil ha og ikke ha. Via Opt-Out kan du velge vekk alle funksjoner som setter andre i stand til å følge med på dine surfevaner.

Prosjektet heter Network Advertising Initiative, og med på laget er de største innen nettannonser på byråsiden. Blant dem er både Doubleclick, AdForce og 24/7.

Enkelt å beskytte seg

Vi har lenge kunnet beskytte oss mot både annonsene som sådan og registrering av bevegelser på nettet. Det finnes flust med programvare som fjerner nær sagt alle typer annonser, fra bannere til såkalte popups og popbacks.

Og ber du nettleseren avvise alle småkaker («cookies»), stopper du det aller meste av reklame basert på dine tidligere bevegelser på nettet.

Alvorlig hake

Haken med Opt-Out er at det bare virker på nettsteder som er forberedt for systemet. Når du har registrert deg, må du hver gang krysse av på at HTML-skjema for hva du vil ha og ikke ha.

Om opplysningene om at du ikke vil ha reklamen lagres og brukes, sier nettstedet ikke noe om. Skjer det, er du i grunnen like langt.

Opt-Out adresserer heller ikke problemet med at individuell nett-reklame ofte er lite treffsikker. Om du er i markedet for en grei familiebil, risikerer du å bli bombardert med reklame for småbiler og luksus-råskinn med hestekrefter og to seter.