Hopp til navigasjon Hopp til innhold

FunCom presenterer Midgard

E3 Expo (Los Angeles): Norske FunComs store satsing på E3 er online-rollespillet Anarchy Online, men et nytt spill er allerede under produksjon. ITavisen.nos utsendte har som første norske journalist fått se det.

Midgard
Anarchy Online er endelig ferdig, etter fem års slit. 27. juni lanseres det massive nettbaserte rollespillet, som – forhåpentligvis – vil gi FunCom den inntektsflyten de trenger for å tjene inn noe av utviklingskostnadene.

Interessen for spillet på E3-messen i Los Angeles har vært stor, og fra og med sommeren av kan det norske spillselskapet begynne å kassere inn 117 kroner i månedlig avgift fra tusenvis av spillere som utvilsomt vil strømme til den futuristiske fantasiverdenen Rubi-Ka.

Ulikt alt annet

Men FunCom har ingen planer om å hvile fredelig på laurbærene, og da tenker vi ikke bare på den pågående produksjonen av diverse titler for Xbox. På messen fikk ITavisen.no en eksklusiv sniktitt på hva selskapet i all hemmelighet har jobbet med på si det siste halvåret; nemlig det neste store rollespillet. Og utifra det vi har sett og latt oss fortelle, blir Midgard ulikt noe annet på spillmarkedet i dag.

Frisk miks

– Midgard kan kanskje beskrives som en slags blanding av Civilization, Age of Empires, SimCity, Settlers, og tradisjonelle online rollespill, forteller produsent Ragnar Tørnquist.

Og hva mener han med det? Jo, for det første blir dette et spill hvor hovedfokus ikke legges til kamp og slåssing – noe som er relativt uvant for dagens massive nettbaserte rollespill. I stedet vil det hele dreie seg om å skape. Klær, redskap, våpen, byggemateriale – ja alt som skal til for å få et oppegående vikingesamfunn til å fungere.

Kamp

– Midgard vil dreie seg mye om økonomi, handel og politikk. og alt som har med kamp å gjøre vil til syvende og siste dreie seg om innsanking av ressurser. Dreper du en ulv, er det for pelsen og kjøttet, ikke for penger og skatter, sier Tørnquist til ITavisen.no.

Hver spiller får anledning til å utvikler seg og bli bedre i sitt yrke, så han kan lage bedre og sterkere produkter. Tilbud og etterspørsel skal balanseres slik at spillverden har behov for alle slags fagfolk, enten man er tømrer, buemaker, eller jeger.

Uten buemakerens piler kan ikke jegeren felle byttet sitt, og uten tømrerens tre blir det ingen piler. Tømreren kan naturligvis ikke jobbe på tom mage, og trenger kjøtt fra jegeren.

Vikingtokt

Etter hvert som man stiger i gradene og blir mer eventyrlysten kan man dra ut på vikingtokt, både på land og til sjøs (hvis man bygger et skip). Spillerne vil også få muligheten til å dra ut i stammer og sette opp sine egne nye landsbyer, og bestemme hva slags bygninger de vil reise og selv styre utviklingen i sin nye by.

Gud og hvermann

Det blir naturligvis ikke ordentlig Midgard uten mytologiske vesener, troll, æser og guder.

– Vi har gjort mye mer ut av trollene enn i tradisjonelle folkeeventyr, og laget vår egen mytologi hvor vi prøver å forklare hvorfor trollene hater menneskene så sterkt.

Menneskene, altså spillerne, driver nemlig trollene lenger å lenger bort fra seg ved å ødelegge naturressursene rundt seg mens de bygger ut landsbyene sine. På den måten er det også en viss underliggende vemodighet tilstede i Midgard, for de som ønsker å utforske disse temaene, forklarer Tørnquist.

Når spillerne dør havner de selvfølgelig i Valhall, der mennesker slåss seg imellom så mye de ønsker før man bestemmer seg for å vende tilbake til Midgard. Gudene vil noen ganger kunne komme ned fra Asgard for å vandre blant menneskene (styrt av FunCom-ansatte), og etter hvert vil det til og med bli mulig for en og annen spiller å forville seg opp til gudenes rike.

Kommer når det kommer

– Dette er en ny type spill. Enkelte av elementene har vært til stede før i forskjellige1-player spill, men vi kombinerer de og lager et helt nytt massivt multiplayer online rollespill. Ingen har gjort noe lignende før, og nettopp derfor er det riktig av oss å lage det, sier Tørnquist til ITavisen.no.

Midgard er på konseptstadiet, og det er foreløpig ingen faktiske skjermbilder tilgjengelige fra spillet. FunCom vil bygge videre på arbeidet, teknologien og kunnskapene om online-spill fra arbeidet med Anarchy Online, og vi kan derfor være rimelig sikre på at det ikke vil ta fem nye år fær Midgard lanseres. På spørsmålet om nøyaktig lanseringsdato svarer FunCom med selvfølgelighet:

– Når gudene vil.

Stikkord: spilltester