Paul Deane (Aardman)

Annonse


Snørrungen med fem millioner treff

Paul Deane (Aardman)Som filmselskapet har Aardman Animations oppnådd stor berømmelse, og blant annet vunnet tre Oscar-priser for sine kortfilmer om Wallace & Gromit, og dyrehage-komedien Creature Comfort.

Nå har Aardmen kontrakt med Spielberg-selskapet Dreamworks om å produsere fem animerte spillefilmer, som burde holde de drøyt 250 ansatte i langfilmavdelingen travelt opptatt de neste ti årene. Vi trenger vel knapt å minne om at den første filmen med Dreamworks, Flukten Fra Hønsegården (Chicken Run), ble en gedigen suksessen. Neste langfilm blir en gjenfortelling av det klassiske kappløpet mellom skilpadden og haren, og deretter står helaften med Wallace & Gromit på planen.

Sinte snutter

Men den siste tiden har Aardman begynt å se på Internett som et aktuelt media for animasjonsfilm, og har faktisk klart å gi nettvideo et ansikt gjennom sine minuttlange filmsnutter med Angry Kid i hovedrollen, en brautende og uspiselig snørrunge skapt av animatør Darren Walsh.

– Det er totalt idiotiske filmer, men de er korte, morsomme, og folk elsker dem, sier Paul Deane, Internett manager i Aardman.

Annonse


Og Angry Kid er teite greier. Faktisk så teit at de 19 utgitte episodene og et par latterlig stupide Shockwave-spill hittil har hatt over fem millioner treff – noe som filmportalen AtomFilms, som har ansvar for distribusjon og markedsføring av Angry Kid, må tillegges mye av æren for.

Men lønner det seg?

Men tross høye besøkstall, opplever også Aardman det som etter hvert ser ut til å gå opp for nettaktører generelt; det lønner seg ikke. De omlag 350 ansatte i studioet i Bristol, England, lønnes av penger som først og fremst kommer fra videosalg, Wallace & Gromit og Chicken Run-effekter, og en årlig produksjon av et tyvetalls reklamefilmer.

– Vi må ha en eller annen form for betalingsløsning. Da vil det være viktig for selskapene å kunne gi gode og riktige tilbud, for folk vet når de blir lurt. Ti kroner er for mye for en Angry Kid-episode, og mye kan tyde på at vi vil komme til samme konklusjon som pornoindustrien gjorde for lenge siden, nemlig å basere seg på en eller annen form for abonnementstjeneste, hvor folk betaler for å se materialet og får en hel dynamisk tjenestepakke med oppdateringer og nytt innhold på kjøpet, sier Deane til ITavisen.no.

Angry Kid

– Banner er ikke bra nok

Mye av problemet i nettbransjen den siste tiden skyldes at annonsørene tviler på utbyttet av “vanlig” reklamering på websider. Aardman mener absolutt det er på tide å tenke nye baner, og er åpen for hva det skal være av kreative forslag.

– Bannerannonser fungerer ikke i lengden. Annonsørene må innse at de må være mer oppfinnsomme. Hva om Nike kommer til oss og ber oss om å lage en serie, hvor det eneste kriteriet er at hovedpersonene har på seg Nike joggesko? Eller enda bedre – kanskje vi kan gå til Nike og si “hei, vi skal lage en rekke kule basketball-animasjoner som folk kommer til å digge, hva om de bruker deres joggesko?”. Fungerer ikke det, kan vi jo bare gå videre til Reebok., spøker Deane.

Vinner over pirater med kvalitet

Hollywood har den siste tiden uttrykt en viss frykt for at man kan komme til å få en gjentakelse av Napster-fenomenet også på film, så snart båndbredden tillater det. Men akkurat den problemstillingen tar Aardman med knusende ro.

– Måten å overkomme piratkopiering som et problem er å stadig vekk sørge for å kunne tilby et produkt som er av bedre kvalitet, og er lettere tilgjengelig enn det man eventuelt kunne grave opp gjennom filvekslingstjenester på nettet, sier Deane til ITavisen.no.

– I dag kan man jo bruke mangfoldige timer på å laste ned filmer fra nettet, men folk vil fortsatt kjøpe filmene på DVD, fordi det er bedre og lettere. Folk har ikke sluttet å kjøpe CD-er selv om de kan laste ned MP3-filer fra Napster.

Aardman Animations finner du naturlig nok på www.aardman.com, og er du nysgjerrig på Angry Kid og andre nettvideoer, kan du rette klikkefingern mot www.atomfilms.com.

Annonse