Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Rekordår for spill i 2000

I Norge var det så som så med spillbransjen i fjor, men på gigantmarkedet USA går spill som aldri før. I fjor var bransjen verdt nesten hundre milliarder kroner.

En rapport fra Interactive Digital Software Association (IDSA) viser en enorm vekst dataspill-bransjen de siste årene. I fjor sysselsatte den amerikanske industrien 220.000 mennesker, og genererte over 80 milliarder kroner i lønninger. Salget av spill og relatert spill-maskinvare i 2000 var oppe i nesten hundre milliarder kroner, hevder rapporten.

I Norge er situasjon noe annerledes. Ifølge Norsk Spill og Multimedia Leverandørforening falt omsetningen med 11 prosent i forhold til 1999, hovedsaklig på grunn av svakt salg av PlayStation 1 og Nintendo 64.

Lønnsøkning

IT-nedgang til tross, så har data-underholdning blitt digert. Siden 1995 har den amerikanske spillbransjen hatt en årlige vekst på 17.4 prosent i lønninger, nesten dobbelt så mye som i filmindustrien.

Samtidig sier IDSA at lønningene i spillbransjen ligger høyt over nivåene i selskaper som operere innenfor produksjons av datautstyr, forbrukerelektronikk, og datalagring.

Mye av spillselskapenes resurser går til forskning og utvikling. Rapporten sier at 14 prosent av spillbransjens utgifter går til dette formålet, mot 9-12 prosent i andre underholdningsindustrier. Det ligger store forventninger til at også 2001 vil bli et kjempeår, ikke minst på grunn av ventede storlanseringer fra Microsoft (Xbox) og Nintendo (Gamecube).

Stikkord: spilltester