Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor benekter karanteneregel

– Det er ingen karantene på våre kobberlinjer, sier Gunn Kristin Sande, i Telenor Telecom Solutions. Men hun innrømmer at det kan ha vært misforståelser når det gjelder konkurrenters overtakelse av linjene.

Telenor innførte etter hva ITavisen.no erfarer, en ny rutine den 28. mars. Rutinen innebar to måneders karantene på selskapets kobberlinjer, i alle fall var det flere av Telenors ansatte som oppfattet det slik.

Flere av våre lesere fikk i alle fall denne beskjeden etter at de sa opp sitt telefonabonnement, fordi de ønsket SDSL fra Catch eller ADSL fra NextGentel.

Vanligvis er det flere par med kobberlinjer inn til en bolig, men problemet oppstår der det kun er étt par med kobber. Særlig i en rekke eldre boliger er det begrenset med kobberpar, såkalt dropkabel.

Kundene »lurte» Telenor

En rekke kunder omgikk problemet ved å si opp sitt telefonabonnement, når de for eksempel bestilte ADSL fra NextGentel.

Etter opplysninger vi sitter inne med, var det flere kunder som sa opp sitt telefonabonnement for å bestille ADSL fra NextGentel. Etter en stund bestilte kunden nytt telefonabonnement og da måtte Telenor skifte ut innstrekket for egen regning.

Dette skal ha gitt nye rutiner for å hindre at kunder benyttet denne fremgangsmåten.

Informasjonssjef Gunn Kristin Sande i Telenor Telecom Solutions, ble først klar over problemstillingen om karantene da en kunde personlig tok kontakt med henne og deretter ringte ITavisen.no for å spørre om det samme.

Kunden skal selv velge

– Det er ingen karantene på Telenors kobberlinjer, sier Gunn Kristin Sande, etter å ha sjekket opp saken.

– Men vi har fått flere henvendelser fra en rekke kunder har fått denne beskjeden. Har de mottatt feil informasjon?

– Den kan ha vært noen misforståelser, også internt hos oss, innrømmer Sande.

– Dersom en kunde har kun et kobberpar inn til boligen, har de selvsagt lov til å benytte denne til data hos en av være konkurrenter som har operatøraksess avtale med oss, uten en karantene på to måneder.

Telefoni blir prioritert

Men hvis det kun er étt kobberpar i boligen vil det bli prioritert til telefoni.

Dette innebærer at hvis du sier opp din telefon for å få ADSL fra NextGentel, og etter en periode bestemmer deg for at du gjerne vil ha telefon likevel, vil Telenor gi telefonien førsteprioritet.

– Telefoni vil alltid gå foran, sier Sande.

– Kan kunder som har fått beskjed om to måneders karantene føle seg sikre på at de ikke blir møtt av en regel om to måneders karantene?

– I forhold til selskaper som har operatøraksessavtale med oss, kan de være trygge, forsikrer Sande.

Da ITavisen.no kontaktet Telenor Kundeservice i forrige uke, bekreftet de at det var karantene på kobberlinjene.

Catch Communications kan også bekrefte at de har vært borte i karanteneregelen til Telenor, i likhet med Nextgentel.

Fra og med 1. februar måtte Telenor slippe til konkurrentene, og gi dem full eller delt aksess til kobberlinjene. Hvilken rutiner og regler som skal gjelder når det kommer til overtakelse av linjene har det tydeligvis vært noe uklarheter rundt.

Stikkord: internett