Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Turistene flyr fra reisewebene

Nettkundene gidder ikke lenger gå omveien om nettbaserte reisebyråer. Stadig flere handler billetter direkte fra weben til flyselskapene.

Nettreisebyråene står i fare for å miste kundene sine hvis de ikke snart tar affære, advarer Jupiter Media Metrix som står bak undersøkelsen. Studien viser at de siste månedene har flyselskapenes nettbaserte bookingsystemer vunnet terreng i forhold til nettreisebyråene. Besøkene til flyselskapenes nettbutikker steg 26 prosent fra februar i fjor til februar i år. Trafikken til reisebyråene steg bare 7 prosent i samme periode.

– Nettstedene til flyselskapene har tatt igjen mye det siste året, kommenterer Media Metrix-sjef Doug McFarland til ECommerceTimes.

Foreløpig dominerer reisebyråene billettsalget på nett. Det største amerikanske flyselskapet på Internett hadde 2,9 millioner unike brukere innom i februar. Det er lite i forhold til USAs største reisebyrå Travelocity, som hadde 6,9 millioner besøkende på nett.

I tillegg var det 6,8 millioner reiselystne på besøk hos Microsofts reisesatsning Expedia.com, og tre millioner klikket seg gjennom sidene til Priceline.com.

Hardere konkurranse

Nettreisebyråene er under hardt press fra investorene som krever mer en løfte om fremtidige inntekter. Både Priceline og Travelocity lover overskudd i løpet av året.

– For å oppnå det må selskapene verne om sine markedsandeler, samtidig som de kaprer nye kunder, sier Media Metrix analytiker Heidi Kim.

Hun tror det ligger an til en real kamp for å overleve i markedet som Jupiter i verdsetter til 15 milliarder dollar i året bare i USA.

– Flyselskapenes aggressive nettsatsning lokker til seg nye kundegrupper og beveger seg inn på reisebyråenes markeder. Samtidig forsøker reisebyråene å klore seg fast til de eksisterende kundene, sier Kim.