Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tekstreklameflørt for nettaviser

Nettavisene må bli flinkere til å skille mellom reklame og redaksjonelt stoff, mener medieforsker ved Høgskolen i Volda.

Deskill
Medieforsker Svein Brurås roper et varsku mot det han mener er en salig sammenblanding av reklame og redaksjonelt stoff i nettavisene. Han mener det er et stort problem når for eksempel kulturredaksjoner lenker plate- og bokanmeldelser direkte til platebutikker og bokhandlere, melder NRK Kulturnytt.

Hard kamp

– Nettavisene står i fare for å bryte ned det grunnleggende skillet mellom annonser og redaksjonelt stoff, mener Brurås.

Han sier troverdigheten er journalistikkens viktigste kapital, men har sett flere eksempler på uheldig sammenblanding av journalistikk og annonsering.

– Kampen om reklamekronene på nettet er hard. Tradisjonell annonsering har vist seg å være lite effektiv – derfor er reklamen tilpasset individuelt hos mange nettaviser.

Redaktør i Dagbladet, Esten O. Sæther, avviser overfor NRK at deres integritet står på spill.

– En avis av vår type med så mye historisk integritet, har så mye tillit at det ikke er noen fare, sier Sæther.