– Det er maks to til fire mobiltilbydere som får drikke champagne ved årets utgang, hevder John Strand i Strand Consulting ovenfor ITavisen.no.
Tidligere denne uken meldte Dagens Næringsliv at flere av de norske mobiltilbyderne (mobile serviceproviders) er i fusjonsdiskusjoner. You Communication, Sense, Chess og Site er blant selskapene som nå er i forhandlinger med hverandre.
– Må tjene penger
Administrerende direktør Mikal Rohde i You Communication mener at mobiltilbyderne må ha rundt 100.000 kunder for å tjene penger. Strand har tidligere ment at den lista ligger på 150.000 kunder.
– Før var kundebasene mye verd. Nå er telekombransjen i virkelighetens verden. I det lange løp handler det nå om at de må tjene penger, sier Strand.
Annonse
Den danske telekomanalytikeren mener å ha sett de samme fusjonstendensene tidligere i andre land, blant annet i både Australia og i England.
Bare halvering?
Den norske telekomanalytikeren Tore Aarønæs er noe mer forsiktig en Strand i å dømme mobiltilbyderne nord og ned. Han tror riktignok at antall mobiltilbydere vil reduseres, men bare til om lag halvparten av hva det er i dag.
Aarønæs tror at kravet til antall kunder for å drive lønnsomt vil variere for de forskjellige mobilaktøren. Han peker på at enkelte bør ha fordeler av å ha eksisterende kundebaser, som eksempelvis Smart Club, Tele2 og Enitel.
Men dette alene er ikke, mener Aarønæs. De må også klare å utnytte sine fortrinn.Aarønæs mener lister opp fire betingelse som påvirker mobiltilbydere overlevelsesmuligheter:
- At de har konkurransemessige fortrinn
- At de klarer å utnytte sine fortrinn
- At de er unike i sitt tilbud – unngår å være et »me too»-selskap
- At de lykkes med »alene-tilbud» (kun mobil) eller at de tilbyr mobil sammen med andre tjenester som fasttelefon, Internett og/eller energi.
Annonse