Hopp til navigasjon Hopp til innhold

3Com dropper Audrey

3Coms omsetning fikk milliard-nedgang i siste kvartal, og selskapet ser seg derfor tvunget til å begrense satsingen sin. For nett-apparatetet Audrey betyr det full stans – inntil videre.

3Com, selskapet som fødte Palm, er blant mange bedrifter som får den amerikanske IT-krisen midt i ansiktet. I kvartalet som ble avsluttet 2. mars viste selskapet til en nedgang i omsetning på hele 18 prosent, ned 1.23 milliarder kroner i forholdet til forrige kvartal. Foreløpig driftsunderskudd er på over to milliarder kroner.

Dette får ringvirkninger for hele selskapet verden over, fører blant annet til at man har valgt å skrinlegge den nett-kapable sofasurferen Audrey (les mer om henne på itavisen.no/showArticle.php?articleId=1295099).

For dyrt

Mads Linder, markedssjef for 3Com Nordic AB sier følgende om beslutningen:

– Det koster for mye å markedsføre et slikt produkt, og økonomisk er det ikke riktig tidspunkt for 3Com å lansere Audrey. Vi vil fremdeles være sterke på våre kjerneområder, og satse hardt på IP-telefoni, Gigabit Ethernet, wireless-produkter, og naturligvis switcher, huber og nettverkskort.

Salget av Audrey er i gang i USA, men produksjonen er stoppet og produktet vil ikke komme til Europa. I hvert fall ikke med det første.

– Det er klart at det er lett å plukke opp dette produktet på et senere tidspunkt, hvis vi skulle ønske det. All utviklingen er jo allerede unnagjort, sier Linder til ITavisen.no.

Ingen panikk i Europa

På verdensbasis har 3Com strammet tøylene, og gitt ti prosent av sine ansatte sparken. Men i Skandinavia går butikken fremdeles godt. De eneste to som måtte gå i 3Com Nordic jobbet med markedsføring (av Audrey, regner vi med).

– Vi vet jo at det er problemer i USA, men her i Europa går alt veldig bra, forsikrer Linder.