Nå er Samsung med sine beskjedne 5 prosent av markedet for en pygmé å regne, i alle fall sammenlignet med Nokia. Men selskapet solgte 20,6 millioner mobiltelefoner og har lansert flere spennende telefoner også i det europeiske markedet.
Det er analyseselskapet Gartner Group som har lagt frem disse tallene. Samtidig slår de fast at markedet i 2000 vokste med 46 prosent.
Dermed ble det økt omsetning og god vekst for alle de store mobilprodusentene. Listen over markedsandeler på verdensbasis ser for øvrig slik ut:
- Nokia 30,6
- Motorola 14,6
- Ericsson 10
- Siemens 6,5
- Panasonic 5,2
- Samsung 5,0
- Andre 28,0
Listen skiller seg en del fra den norske, der Nokia er størst foran Siemens, Ericsson og Motorola. Motorola er nest størst i verden, men var like vel det selskapet som hadde minst vekst av alle i 2000 (25,7 prosent). Bare Nokia, Siemens og Samsung kapret nye markedsandeler i fjor.
Analytiker Peter Richardson i Gartner Group sier at markedet på lengre sikt er mer usikkert. Få produsenter er i stand til å skape sunn fortjeneste, når de samtidig må investere enorme beløp i utviklingen av morgendagens teknologi. -Kanskje kan det vise seg mer lønnsomt å satse pengene på hittil ukjente selskap som ikke satser fullt så høyt, sier Richardson.
Annonse