Annonse


Innfører livslangt mobilnummer

Onsdag godkjente Post- og teletilsynet en forskrift som gjør at vi som kunder kan kreve å få få beholde mobilnummeret selv om vi skifter mobilleverandør. Fra og med 1. november skal Telenor, NetCom og andre mobilselskap ha systemet på plass, skriver Dagbladet.no.

Meget god forbrukernyhet

Den nye forskriften gir forbrukerne mer makt. Svært mange ønsker i dag å bytte til et mobilselskap som tilbyr billigere tjenester, men kvier seg for å skifte nummer.

-En meget god nyhet for brukerne. Dette vil føre til at konkurransen på mobilsektoren blir et hakk strammere, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom til Dagbladet.no.

Telenor er ikke så sikre på om telefonnummeret betyr så mye for kundene. Informasjonssjef i Telenor Mobil, Jo Heldaas, sier pris, service og tjenester er vel så avgjørende. Adm. direktør i Sense, Nadir Nalbant, er av stikk motsatt oppfatning.

Annonse


Nummeret betyr mye

– Alle har et forhold til telefonnummeret sitt. Jeg forstår veldig godt at Telenor hevder at telefonnummeret ikke er så viktig for kundene, men det er vi uenige i, sier administrerende direktør Nadir Nalbant i den lille mobilkonkurrenten Sense.

Han får støtte informasjonskonsulent Bjørnar Storeheier i NetCom.

– Vi ser i dag at pris og telefonnummer er de viktigste argumentene når man vurderer å bytte.

Annonse