Annonse


SPILLTEST: Heist

Etter den imponerende kule introduksjonssekvensen med ville biljakter og tøffe eksplosjoner, sitter jeg spent på kanten av stolen i påvente av det som ser ut som et av de tøffeste dataspillene på lange stunder. Skuffelsen inntar meg kun få minutter etter.

Profesjonell drittsekk

Du spiller altså en nylig løslatt drittsekk med få ambisjoner utover å griske til seg mest mulig penger. Før du i det hele tatt kan drømme om de store kuppene, må du springe rundt og røve hardt opptjente småpenger fra amerikanske småborgere som bor i rønner og husvogner.

Likevel, alle mine moralske sperrer ville gladelig ha tatt en middagslur hvis Heist hadde inneholdt en eneste liten teskje moro. I stedet blir man servert frustrasjon i bøtter og spann.

Man ser spillet på skrått ovenfra, på samme måte som i det spillklassikeren Syndicate. De forskjellige byene og miljøene man springer rundt og røver i er praktfullt detaljerte og fulle av liv. I de første par oppdragene skal du samle sammen de forskjellige medlemmene i det som skal bli århundrets råeste forbrytergjeng.

Annonse


Deretter skal du naturligvis bruke supergjengen til å begå århundrets råeste forbrytelser…men de fleste vil nok ha lagt spillet på hylla lenge før de kommer så langt.

Bugs og andre småkryp

Ahh…det gode liv som skurk!

Først og fremst lider Heist av en kombinasjon av lav brukervennlighet og et særdeles høyt vanskelighetsnivå. Spillet inneholder i tillegg en rekke bugs, og brukerveiledningen er så og si ubrukelig. Har det overhodet vært snakk om betatesting her??

I tillegg har man tatt den totalt uforståelige (men dessverre altfor vanlige) beslutningen å ikke legge inn lagringsmuligheter inne i oppdragene, noe som betyr utallige timer med repetitiv gjennomspilling, om og om igjen, mens man prøver å finne ut hva i huleste det er meningen at man skal gjøre. Og da må man naturligvis også gå gjennom alle de samme tekstboksene og dialogene hver bidige gang.

Kunne vært…

When the going gets tøff, the tøff go shopping

Det er egentlig en stor skam at spillutviklerne ikke har lagt like mye arbeid i utarbeidelse av grensesnitt og spillflyt som i grafikk og design (jeg håper i det minste de ikke har det, for deres egen skyld) – Heist burde egentlig vært et vannvittig heftig spill, full av spenning og kriminell eventyrlyst.

Uheldigvis fremstår det ferdige produktet i stedet som en stor prøvelse i tålmodighet, hvor det eneste som driver en til å stå gjennom lidelsene er at man gjerne vil se hvor lekkert og spennende den neste byen ser ut.

For det er den…

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse