Hopp til navigasjon Hopp til innhold

PS2-TEST: X-Squad

X-Squad prøver seg med en salig blanding av taktisk strategi, sniking, og nådesløs nedplaffing av uniformerte motstandere som tydeligvis ikke fortjener annet enn å bli henrettet.

Det lykkes ikke helt.

Er det en ting X-Squad er full av, så er det tilsynelatende tøffe kommandosoldater totalt blottet for både oppfinnsomhet og humor. Faktisk er det så ille at man fort blir flau av de utrolig slappe og uoriginale dialogene mellom medlemmene i X-Squad.

Spillet er full av små scener hvor du liksom bjeffer taktiske kommandoer ut til de andre på laget ditt, og så og si alle disse sekvensene konkluderer med «OK, let’s move on» – hvorpå alle lagkameratene dine intelligent ytrer «I agree», «Good plan», «Roger» osv…

Dette hadde ikke vært så ille, hadde man bare klart å få kommando-opplegget til å fungere på andre plan. Det er nemlig lagt opp til at du skal kunne gi forskjellige taktiske instruksjoner til laget ditt, blant annet å be dem om å rekognosere, angripe, eller være defensive. Dette fungerer heller dårlig.

Riktignok utvikler det seg en del heftige skytekamper hvor de andre soldatene modig gir deg dekningsild slik at du får tatt hånd om slemmingene, men dessverre kan du stort sett spille gjennom hele X-Squad uten å gi en eneste taktisk ordre til noen som helst.

Stort sett er grafikken god, og til tider er det veldig tøft å springe rundt og leke profesjonell soldat. Men alt i alt blir det hele fort kjedelig og repetitivt, særlig når brettene er såpass lite oppfinnsomme som de er.

Skyteglade kan med fordel ta en titt på Time Splitters først.

Da tar vi knestående folkens, akkurat som vi lærte på rekruttskolen!

Litt fotarbeid med snikskytterrifla…

Stikkord: playstation_test, spilltester, testprodukt