Lydskole1

Annonse


Musikkskolen(3): PC for musikkbruk

Lydskole1TIL MUSIKKSKOLEN

For å virkelig dykke inn i maskinens indre og finne ut hva som egentlig skal til for å bygge en kraftig og stabil musikk-PC, har vi rådført oss med Odd Magne Jacobsen, profesjonell PC-bygger, musiker og studiokonsulent.

Jacobsen har flere års erfaring som musikkjournalist og produkttester, og har de siste 6 årene satt sammen PC-baserte løsninger for studioer og hjemmebrukere i Sverige og Norge. Nå setter han sammen PC-er for musikk- og videobruk gjennom sitt nyoppstartede firma Cobra Computing.

– Å forvente at den PC-en man kjøper på El-kjeden skal fungere knirkefritt for musikk og videoproduksjon er å tro på julenissen, sier Jacobsen.

Annonse


Alfa omega for en PC du skal lage musikk på, er stabilitet og driftsikkerhet. Mange er ikke klar over at mange av de tilsynelatende uforklarlige feilene som ofte oppstår på PC-en din, som regel kan unngås ved å velge de rette sammensettingen av komponenter og programvare.

– Maskinen din kræsjer ikke hvis alt er gjort riktig, og du velger de riktige komponentene. En kræsj i uka er en for mye, hevder Jacobsen, som siden tidlig på 80-tallet har opparbeidet seg solid praktisk kunnskap og erfaring om hva det er viktig å tenke på når man setter sammen en arbeidsstasjon.

Naturligvis er valg av lydkort viktig, men samtidig er det også av vesentlig betydning blant hvilket grafikk-kort, hva slags minne og harddisk, og hva slags hovedkort som sitter i maskinen.

Hovedkortet

Dette er sannsynligvis den mest oversette komponenten i en datamaskin, som man sjelden tenker over i musikksammenheng. Men ifølge Jacobsen er hovedkortet et av de aller viktigst komponentene, og en av største feilkildene i et PC-studio.

Særlig er det de såkalt VIA-chipsettene som skaper konflikter. Disse hovedkortene sitter i mange av dagens PC-er.

– Jeg mottar daglig 2-3 mail og et par telefoner fra folk som opplever systemkræsj og diverse feil på PC-en, hvor problemet er direkte knyttet til VIA-kort, sier Jacobsen.

Det kan både være problemer med programvarekompatibilitet, og diverse lydkort og tilleggsutstyr som rett og slett ikke harmoniserer med VIA. Vil du derfor være på den sikre siden, så undersøk om moderkortet du kjøper har BX- eller Intel-chipsett.

Det er naturligvis også en fordel å ha den raskest mulige prosessoren, for å unngå flaskehalser. Man kan fort la seg friste til å kjøpe en billig CPU fra diverse produsenter, men rådet er å heller fleske ut et par ekstra kroner for en genuin Intel-prosessor.

– AMD kan fungere bra til en god del, men alle vet at det ikke er noe som heter 100% kompatibilitet, sier Jacobsen.

Skjermkort

Grafikkortet er også en del av maskinkonfigurasjonen som kan synes triviell i forhold til musikk. I første omgang trenger man sjelden et kort med heftige 3D-drivere og masse minne hvis man ikke skal kjøre spill, men vit at det også på skjermkort-fronten finnes subtile forskjeller i de forskjellige produktene som kan skape konflikter for musikere.

– Blant annet skaper en del Voodoo-kort problemer med forstyrrelse av lyden i Cubase, advarer Jacobsen, og anbefaler Matrox Millenium G450 Dualhead som sitt førstevalg.

Fordelen med et kort som G450 er at man i tillegg får muligheten til å jobbe med to skjermer samtidig. Særlig når man kjører flere musikkprogrammer samtidig, er det fint å kunne ha dobbelt så stort arbeidsområde og boltre seg på.

Lydkort

Samtidig er det av vesentlig betydning at det kortet du velger støttes av flest mulig programmer, og at det finnes oppdaterte drivere tilgjengelig.

– Det hjelper ikke med et teknisk avansert og imponerende lydkort, hvis man ikke har de rette driverne. Problemet med enkelte rådyre lydkort er at de ikke blir fulgt opp av produsenten med programvarestøtte og drivere, så her kan du fort gå på en dyr blunder, sier Jacobsen.

Mange profesjonelle anbefaler Digi-kortene fra RME, og Jacobsen sverger til proffkortene fra Echo. Disse kortene fåes i forskjellige utgaver, og til forskjellig pris.

Endel lydkort tilbyr samplingsoppløsning på både 20 bit, 24 bit, og det som høyere er, men vær klar over at hvis du jobber mot å brenne låtene din ut på CD vil du til syvende og sist ende opp på 16 bit. Digitale inn- og utganger på kortet ditt er egentlig også bare interessant så lenge du har annet utstyr som støtter digitale tilkoblinger.

– CreamWare-kortene Powersampler, Luna og Pulsar er også meget gode proffkort som har hardware synther og samplere av høy kvalitet, ivrer Jacobsen.

Mange vil nok anbefale å styre unne såkalte “multimedia”-kort. Men også her finnes det brukbare kort, og ofte er det mange tusenlapper å spare.

– Sound Blaster Live! er etter min meningen det beste ikke-profesjonelle kortet, og står uten konkurrenter i sin prisklasse. Teknologien i kortet er utviklet av Ensoniq, og kortet gir god lyd og har gode tilkoblingsmuligheter, sier Jacobsen.

Vær klar over at de billigste kortene ofte ikke støtter ASIO-standarden, som er sterkt anbefalt hvis du vil bruke blant annet sequenceren Cubase VST. Sound Blaster Live!, og de fleste andre multimedia-kort, støtter ikke ASIO, og baserer seg i stedet på DirectX.

Minne

– Det er stor forskjell på profesjonelle minnekort, og det jeg velger å kalle “konsumentminner”. Bruker man for eksempel kvalitetsbrikker fra Kingston blir prisen nesten doblet, men ytelsen man får tilbake er vel verdt det.

I ytterste tilfelle vil man kunne oppleve at 256 MB proff-minne gjør like mye for maskinen som 364 MB billig-minne, mener Jacobsen.

Harddisk

Harddisken skal være rask og stor når man jobber med digitale lydopptak. 7200 RPM er anbefalt minimum, og du bør kjøpe så mang gigabyte som du overhodet har råd til – den gyldne regelen er at du aldri kan ha nok lagringsplass!

Samtidig er det viktig at du har en skikkelig kvalitetsdisk som holder koken, særlig hvis du jobber mye med opptak av live-musikk.

– Mye er ubrukelig, og mange disker tar kvelden etter en stund. Det skal være mulig å jobbe timesvis i strekk uten at disken blir varm, men mange harddisker takler det ikke i lengden. Jeg bruker for tiden IBMs 45 GB-disker, sier Jacobsen.

Et supertriks for de som vil få mest mulig ut av maskinen sin, er å parallellkoble to harddisker i et såkalt RAID (Redundant Array of Independent Disks). Dette betyr i praksis at man kjører to identiske harddisker sammen, men at maskinen forholder seg til de som om de var en eneste stor disk.

– Fordelen er at du får 30-40 prosent økning i ytelse, og alt går vannvittig mye kjappere. To 45GB-disker gir deg i praksis en superrask disk på 90GB. Dette er veldig vanlig på maskiner som brukes til video, men vil også ha veldig mye å si for deg som jobber med harddisk-opptak, forklarer Jacobsen.

Styr unna Quake og Napster – hvis du kan

Et siste råd til alle som har seriøse ambisjoner med musikkproduksjonen, er å jobbe på en PC som er mest mulig dedikert for PC. Jo mer du fyller opp maskinen med spill og fanteri, jo mer fare er det for at du får problemer med musikkprogrammene dine. På samme måte er det også lurt å ikke bruke PC-en som Internett-maskin, da du helst vil unngå modemer, ISDN-adaptere, og denslags.

Kort sagt – har du råd, så kjøp en maskin som du setter av til kun musikk. Bruk en annen maskin til spill, surfing og tekstbehandling.

Lykke til med PC-studioet!

TIL MUSIKKSKOLEN

Annonse