sol og penger

Annonse


SOL stenger gratistjeneste

sol og pengerPå grunn av de store kostnadene forbundet med distribusjonen av ringelyder, har SOL sett seg nødt til å innføre betaling på den enormt populære tjenesten. På det meste har gratistonene gitt SOL 3000-5000 nye brukere daglig, noe som har resultert i at kanalen per dags dato har 200.000 registrerte brukere.

Har tjent på å betale

Men det har kostet. For hver tone de trendinteresserte brukerne laster ned, må det betales 1 krone og 20 øre til TONO. I tillegg kommer prisen for utsendelsen. Admininistrerende direktør Kristin Skogen Lund i SOL mener likevel markedsføringseffekten har kompensert for kostnadene.

– Vi har ikke tapt noe som helst på dette, snarere har vi hatt god avkastning, sier Skogen Lund til ITavisen.no. – Vi ville sannsynligvis ikke fått den responsen vi har på mobilkanalen i dag, med 1,7 millioner sidevisninger i uken, dersom dette i utgangspunktet hadde vært en betalingstjeneste.

Fra null til åtte

For brukerne innebærer overgangen fra gratis- til betalingstjeneste et et kjempehopp – fra null til åtte kroner per lyd. Den høye prisen skyldes ikke minst at det må betales 4-5 kroner for faktureringen av hver lyd til teleoperatørene Telenor og Netcom, i tillegg til den nevnte TONO-avgiften.

– Foreløpig lar vi tjenesten gå gjennom Cellus. Jeg vet foreløpig ikke hvilken pris vi må ta for å dekke egne kostnader, sier konserndirektør i SOL, Dag Vigum, til ITavisen.no. – Det jeg kan si er at det i dag ikke er noen rettferdig fordeling mellom operatørene og innholdsleverandørene. Det er heller ikke riktig for forbrukerne at det koster så mye som det gjør.

Annonse