Annonse


Nordmenn skeptiske til m-handel

Av europeerne er det finnene som er mest positive til de muligheter som ligger i e-handelen. Av alle finske bedrifter er det bare 17 prosent som ikke har noen strategi for m-handelstjenester, viser en undersøkelse som analysefirmaet Infratest Burke Incom har gjort på oppdrag fra Nextra.

Stor tetthet – stor skepsis

Undersøkelsen viser at nærmere halvparten av norske bedrifter ikke har noen som helst intensjon om å utvikle tjenester for m-handel i de nærmeste årene, skriver Aftenposten. Gjennomsnittet for denne negative holdningen blant 1200 bedriftene i de 16 europeiske landene som var med i undersøkelsen er 35 prosent.

De norske bedriftene tror at meldingstjenester og informasjon vil bli de mest sentrale bruksområdene for mobilt Internett i år 2003. Skarve 9 prosent tror m-handel vil bli viktig.

Vanskelig å vite hvorfor

– I og med at Norge er blant landene med størst tetthet av mobiltelefoner, er det overraskende at det er såpass stor skepsis til m-handel. Noe av årsaken er trolig at nordmenn generelt er mer avventende til netthandel enn mange andre, sier produktdirektør Rolv-Erik Spilling i Nextra.

Annonse


Spilling sier det er vanskelig å vite hvorfor nordmenn er skeptiske til elektronisk handel av den mobile sorten.

– Det kan hende at nordmenn tviler på forretningsmodellen – vi oppfatter dessuten m-handel som en aktivitet knyttet til jobb. Typiske fritidsaktiviteter som kjøp av teaterbilletter og matvarer har få av de norske bedriftene tro på, til forskjell fra sine europeiske slektninger.

Annonse