DSL USA

Annonse


DSL-opprør i USA

DSL USAVed årsskiftet var det 1.8 millioner private DSL-kunder i USA. Svært mange av disse er misfornøyde, skal vi tro nettsteder som complaints.com og dslreports.com, der frustrerte kunder lufter sinnet sitt. Klagene går stort sett på det samme: ADSL, VDSL og de andre medlemmene i DSL-familien er vanskelig å installere og få til å fungere.

Hat-nettsteder

Kundeservice er ikke-eksisterende. Teleoperatører som tilbyr høy hastighet den ene uka, går konk den neste.

«Verstingen» er Verizon, som tidligere het Bell Atlantic. Dette selskapet har fått to nettsteder til sin «ære» alene – bellatlanticpathetic.com og verizonpathetic.com – begge registrert av den illsinte ADSL-kunden Marcus Lewis. Lewis driver et tennisanlegg i Leominster, Massachusetts, og er helt avhengig av en rask internettforbindelse for å få butikken til å gå rundt.

«Idioter»

Overfor wired.com er han ikke nådig mot Verizon, som han bestilte DSL av like før jul.

Annonse


-Jeg vet jeg gjorde en grov feil da jeg bestilte høyhastighets-internett av disse idiotene. Men jeg hadde ikke noe valg. De var de eneste som leverte i området der jeg holder til.

Han beskriver installasjonen av DSL som et mareritt fra ende til annen. Gråt og tenner gnissel og lang ventetid på en kundetelefon der det ikke var svar å få. Nå har han gitt opp, og har startet det rene korstoget mot Verizon spesielt og DSL-teknologien generelt.

Han er ikke alene. I en kundemasse som øker med mellom 40 og 60 prosent hver tredje måned, er misnøyen stor.

Verizons pressetalsmann Larry Plum beskriver det slik:

– For hver klage vi får på tjenesten når den er installert, får vi en klage fra folk som bor steder vi ikke har tjenester å tilby.

Kabel-folk fornøyd

Ved årsskiftet hadde rundt fire millioner private amerikanske hjem installert kabelmodem – altså over dobbelt så mange som DSL. Men i områder der både kabel og DSL er tilgjengelig, velger 60 prosent DSL, viser en ny undersøkelse fra The Strategis Group.

Den samme undersøkelsen viser likevel at mens 48 prosent av kabelbrukerne er svært godt fornøyd, er 43 prosent av DSL-brukerne like fornøyd. Og mens bare 8 prosent av kabelbrukerne vurderer å skifte leverandør, tenker 15 prosent av DSL-brukerne på det samme. Den siste gruppa vurderer sterkest å skifte teknologi – for eksempel til kabel.

Kabel-klager

I Norge er situasjonen nesten motsatt. Her er det så langt kabelleverandørene det har gått verst ut over. Særlig UPC/Chello, som så langt har vært gjenganger på Forbrukerrådets klageliste. Installatør som ikke kommer, lavere hastighet enn lovet og vanskeligheter med å komme igjennom på supporttelefonen er blant de hyppigste klagene.

Nå må det sies at ADSL er temmelig ferskt her i landet. Ikke mange har fått det installert, og det er derfor ikke umulig at vi vil få en proteststorm mot Telenor, NextGenTel og andre i nær framtid.

Annonse