Mobiltelefoner med dame

Annonse


Rekordsalg av mobiltelefoner

Mobiltelefoner med dame En og en halv million mobiltelefoner ble solgt i Norge. Det er ny rekord. I 1999 ble det »bare» solgt rundt 1,4 millioner.

Dette går fram av den årlige statistikken som Elektronikkbransjens Servicekontor la fram i dag. Den forteller mye om nordmenns galskap etter elektronikkprodukter i lomma, på kontoret, i bilen og hjemme.

Totalt ble det solgt elektronikkprodukter til privatpersoner for svimlende 18 milliarder kroner i året som gikk. Det er en økning på nesten 10 prosent fra 1999. Den gangen lå vi allerede i verdenstoppen når det gjelder antall kroner brukt på slikt pr. hode. Ingenting tyder på at den posisjonen er svekket.

Vi er først med det siste

Det selges stadig færre analoge videokameraer. I 1999 var andelen digitale videokameraer 45 prosent. I fjor utgjorde de nye digitale formatene (miniDV og Digital 8) hele 83 prosent av et salg på totalt 44 000. Alt tyder på at de analoge kameraene – video 8 og VHS-C – vil forsvinne om kort tid.

Annonse


Det er også mye som tyder på at bredskjermformat snart vil erstatte standard TV-skjermer i de tusen hjem. I fjor utgjorde bredskjerm – eller widescreen på godt engelsk – 21 prosent av salget av TV-apparater. I 1999 var det bare 12 prosent av TV-kjøperne som våget å satse bredt. Økningen har trolig sammenheng med at stadig flere kjøper seg DVD-spiller.

Hittil har 86 000 av oss unt seg digital kvalitet på spillefilm, og for å få fullt utbytte må du selvsagt ha både bredskjerm og flerkanals lyd. Det siste ser man tydelig på at salget av kombinerte radioer og forsterkere – såkalte receivere – har økt markant – som eneste separate lydprodukt til hjemmebruk.

Til musikk velger vi såkalt mikroanlegg, knøttsmå stereoanlegg med lyd som tilfredsstiller alle andre enn hifi-frikere. De blir det stadig færre av. De erstattes i stor grad av hjemmekino-entusiaster som er villige til å betale en halv årslønn for å få Colosseum i stua.

Kjøper ikke alt som er nytt

Men det er ikke alltid slik at vi vil ha siste skrik. Salget av de nye DAB-radioene er på det nærmeste ikke målbart, selv om 70 prosent av landet nå er utbygd for det nye digitale kringkastingssystemet. I stedet opplever vi en formidabel økning i salget av tradisjonelle radioer.

-AB-radioene er nok for dyre for folk flest ennå. De er tydeligvis fornøyd med den lydkvaliteten en FM-radio gir, sier Erik Andersen i Elektronikkbransjens Servicekontor.

Heller ikke MP3-spillere fenger i nevneverdig grad. Det ble bare solgt et par tusen av dem i fjor, noe som er underlig tatt i betraktning at hundretusenvis av oss elsker å laste ned musikk fra Napster, MP3.com og andre steder der gratis musikk tilbys på Internett.

PC som stereo

– Hva dette skyldes, står det enhver fritt å spekulere i. Men personlig tror jeg unge, musikkinteresserte mennesker bruker PCen som musikkanlegg. I tillegg er det noen som brenner CD-er med musikk fra nettet. Noen konverterer til standard CD-format, andre bruker CD-spillere eller DVD-spillere som kan spille MP3 direkte, sier administrerende direktør Knut O. Christensen i Elektronikkbransjens Servicekontor.

MiniDisc er heller ingen ubetinget suksess. Salget av stasjonære spillere er halvert fra 1999, mens det er en ørliten økning i salget av bærbare. Salget av alle typer CD-spillere fortsetter derimot å øke. Digital musikk er vi for, men det behøver visst ikke være så sexy og knøttlite.

Annonse