Telefonkatalogen er for lengst blitt digital, men trykkes likevel i et opplag på 3,8 millioner hver bidige år. Norges mest leste bok har mer enn to millioner abonnenter, og Telenor legger store ressurser i å lage et lekkert produkt som kan ligge fremme på stuebordet uten å kludre til inventaret.
Løft for kunstfotografiet
Temaet for årets forsider er »Avtrykk: Norge» og »det norske». Forsidene er laget av en rekke kjente norske fotografer, bilder som ledsages av noveller av forfattere som Erlend Loe, Ragnar Hovland og Knut Faldbakken.
– Vi ønsket et løft for fotografiet som kunstform. Telefonkatalogen 2001 er et forsøk på å bryte med den tradisjonelle grafiske designen som har preget katalogen. Det er ikke mange norske hjem som er i besittelse av et kunstfotografi – nå får de det med telefonkatalogen, sier Paal Fure i Bengal Consulting, som står bak årets prosjekt, til ITavisen.
– Er det noe marked for en gigantisk papirutgave i årene som kommer, nå som telefonkatalogen er blitt tilgjengelig i digitale og mer hendige formater?
Annonse
– Telefonkatalogen tjener på å være tilgjengelig i flere ulike formater. Det er snakk om tjenestekonvergens – man aksesserer ett og samme produkt fra flere plattformer. Dette er helt klart en styrke for en merkevare som Telefonkatalogen.
Dette er telefonkatalogen:
- 533.000 personer bruker Hvite Sider daglig til 1 million oppslag
- 2 millioner abonnenter
- Opplag: 3,8 millioner
- Utgis i 13 ulike geografiske områder
- Tilbys på CD-ROM og Internett
- Daglig 6000 oppdateringer
Kilde: Telenor Media.
Annonse