Annonse


Kan du kjøpe billigere MP3-spiller i USA?

Ole Håkon Øyesvold i Larvik leser ITavisen.no og er på utkikk etter en bærbar MP3-spiller:

– Jeg har surfet litt på nettet, vært innom butikker og sett på Sony, Samsung Yepp, Grundig, Intel, Creative Jukebox, Iomega HipZip, Rio 600 og andre, sier han.

– Det er stor prisforskjell i Norge og i USA. Vil det medføre noen problemer å kjøpe Rio 600 eller Iomega HipZip fra utlandet?

Strøm, moms, garanti

Hvis du kjøper en MP3-spiller under en reise i USA, må du betale 8 prosent Sales Tax i tillegg til beløpet som er oppgitt på prislappen. Avgiften varierer fra delstat til delstat.

Annonse


Hvis du ikke betaler moms når du returnerer til Norge, får du problemer hvis apparatet må repareres. Garantitiden er ett år.

Hvis du kjøper MP3-spilleren fra en utenlandsk nettbutikk, må du betale moms når apparatet kommer til Norge. I tillegg kommer frakt.

110 volts strømadapteret må byttes med et 230 volts adapter.

Iomega HipZip – nesten samme pris

Amerikanske nettbutikker selger Iomega HipZip til fra 2200 til 2600 kr. Med 24 prosent norsk moms i tillegg, utgjør det fra 2700 til 3200 kr, pluss eventuell frakt. Det er ikke toll på MP3-spillere, og heller ikke noen andre avgifter etter at radio- og tv-avgiften ble fjernet i desember.

Det er Ingram Micro som distribuerer HipZip i Norge. I butikkene koster de fra 3500 kr.

Diamond Rio 600 – billigere

Amerikanske nettbutikker tar 1400-1500 kr for Rio 600 med 32 MB minne. Med norsk moms vil det utgjøre 1700-1900 kr.

www.mp3shop-norway.com selger Rio 600 til 2540 kr, mens andre gjerne tar 3000 kr med moms.

Creative Jukebox – billigere i Norge

Amerikanske nettbutikker tar 4300-5100 kr for MP3-spilleren Creative Jukebox med 6 GB harddisk. Med norsk moms blir det 5300-6300 kr.

I Norge tar www.access.no 4700 kr, www.netshop.no 4800 kr og Spaceworld 5500 kr for den samme spilleren, inklusive moms.

– Regning herifra til månen- Å kjøpe i utlandet er vanligvis ikke billigere, og ved reparasjon får de en regning herifra til månen, sier daglig leder Ketil Hartsang hos Gandalf Data. Han distribuerer Diamond Rio i Norge.

Mens det er 2 års garanti på en »norsk» MP3-spiller, er det vanligvis bare 1 års internasjonal garanti. Ved feil må du kontakte teknisk support (se leverandørens nettside) for eventuelt å finne feilen, og for å få vite hvor produktet skal sendes for reparasjon. Kjøpsbevis (kopi av kvitteringen) må vedlegges.

Frakten kan bli dyr

– Diamond har 1 års verdensomspennende garanti, forteller Ketil Hartsang, – men garantien inkluderer ikke fraktkostnader. Hvis du kjøper MP3-spilleren i Norge, kan den returneres til forhandleren. Han sender den til oss, og vi sender den til verkstedet.

– Hvis du kjøper spilleren i utlandet, må den returneres dit. Diamond refunderer ikke våre fraktkostnader. Vi ønsker en slik ordning, for det blir stadig mer handel på tvers, sier Ketil Hartsang.

Har du betalt moms?

Å sende en Diamond Rio MP3-spiller til reparasjon i utlandet, innebærer mye papirarbeid. Tollvesenet krever dokumentasjon på hvor produktet er kjøpt, og på at momsen er betalt.

– Hvis papirene ikke er i orden, risikerer du å måtte betale ny moms når produktet kommer tilbake til Norge, forteller Hartsang..

Ved reparasjon etter garantitidens utløp, skal det betales moms av reparasjonskostnadene.

– Returner til forhandleren

Fremgangsmåten for reparasjon av Iomega HipZip, er den samme som for Diamond Rio og Creaktive Jukebox: – Du må henvende seg til forhandleren i det landet det produktet er kjøpt, opplyser Iomegas support-tjeneste (23162305 – engelsktalende) til ITavisen.no.

– Ved kjøp utenom Europa må du selv sørge for forsendelsen, svarer Creative Labs Support (23 05 04 01 – engelsktalende).

Tar du sjansen på ikke å miste den nye MP3-spilleren i bakken?

Annonse