Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Flere netthandler – færre er fornøyd

Antall misfornøyde nettforbrukere økte kraftig fra 1999 til 2000, viser en amerikansk undersøkelse.

Det er spesielt evnen til å levere det som er bestilt som svikter, hevder en studie utført av PriceWaterhouseCoopers (PwC).

Ifølge studien brukte 80 prosent av amerikanske nettbrukere internett til jakt på varer i løpet av 2000, mot 69 prosent året før.

Frustrasjon

Selv om veksten øker er det likevel for tidlig for nettbutikkene å juble, advarer konsulentselskapet. For samtidig som flere handler på nettet, blir en stadig større andel av de handelende frustrert.

– Det er avgjørende for nettbutikkene at de får kundene tilbake etter nyttår, kommenterer en av PwC-konsulentene til eCommercetimes.

En separat studie fra konsulentselskapet Accenture viser at til tross for nettbutikkenes gjorde store forberedelser før årets julerush, så rotet butikkene med to av tre bestillinger. 12 prosent av bestillingene ble ikke levert før juleaften som lovet.