Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Giganter kriger mot Napster

Sony allierer seg med JVC i kampen mot Bertelmanns Napster. Sammen skal japanerne styrke musikkdistribusjonen over nettet.

Napster (MP3-program)
Sony, Matsushita og Toshiba har utviklet ulike protokoller for nedlastning av musikk over nettet. Men nå knytter Matsushita-eide JVC seg til elektronikk- og musikkgiganten Sonys system for distribusjon av musikk.

JVCs Victor Entertainment kjøper seg inn i Sony-eide Label Gate. Innen utgangen av året skal japanerne starte salg av musikk over nettet gjennom Label Gates’ infrastruktur, melder nyhetsbyrået Nikkei.

Betalingsløsninger

Label Gate tilbyr betalingsløsninger for salg av kopibeskyttet musikk til sluttbrukere. I dag brukes systemet til å selge musikk til Sonys bærbare MP3-spillere.

Kundene har foreløpig bare tilgang til artister fra Sony Music Entertainment og det mindre plateselskapet Awex, noe som inkluderer artister som Offspring, Pearl Jam, Michael Jackson og Jennifer Lopez. Med JVC med på laget, kan kundene også laste ned musikk fra de største asiatiske artistene.

Febrilsk kamp

Musikk-gigantene kjemper febrilsk om å bli størst på musikkdistribusjon over nett. Taperne kan gå glipp av store markedsandeler og milliardgevinster.

Tyske Bertelsmann Music Group (BMG) startet racet da de kjøpte den kontroversielle musikkdelingstjenesten Napster. Etter det har det florert med rykter om at tyskerne ønsker konkurrentene EMI og Virgin.