Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor åpent for innhold

Telenor ønsker å åpne sine nett overfor innholdsleverandører slik det er gjort i Japan. Selskapet vil bruke iMode som modell. Det kan betyr bedre og flere tjenester for oss brukere.

– Vi er helt avhengige av standardiserte åpne løsninger for å sikre utvikling av tjenester og bruken av dem. Gjennom en løsning som iMode får man nyskaping og mangfold, sier konserndirektør Berit Svendsen i Telenor, til Dagens Næringsliv.

Full pott til innhold

iMode har vært en ubetinget suksess for det japanske selskapet DoCoMo, som fått mangfoldige millioner japanere til å abonnere på løsningen. Innholdsleverandørene kan legge ut sitt innhold på iModes åpne standardplattform og sikres sin del av inntektene, ved at mobilselskapet nøyer seg med ni prosent.

Telenors mål er å lage en plattform der innholdsleverandørene får betalt for sine tjenester. Men de vil ikke si noe om hvordan inntektene skal deles mellom operatør og leverandører.

Gratis-strategi forundrer

– Jeg er forundret over hvor mye leverandørene har lagt ut gratis på nettet hittil, sier Telenors strategidirektør Erik Nord

– De kan nemlig ikke forlange å få betaling å mobil, samtidig som de legger ut samme informasjon gratis på nettet.

Utspillet fra Telenor kommer i forlengelsen av gårsdagens nyhet om planene for en intensjonsavtale mellom de interaktive avdelingene av Telenor, TV2, Dagbladet, Schibsted, Aftenposten, VG og Scandinavia Online. I følge adm. direktør Svein Thore Gran i dn.no stiller innholdsleverandørene seg positive til både samlingen av de seks aktørene og Telenors iMode-modell.

Stikkord: Mobil