Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Reklamen blir snillere

Nettreklamen blir snillere og mer diskret, hevder analyseselskapet Forrester. Teppebombing blir erstattet av nøktern informasjon.

Reklame og markedsføring på internett endrer karakter de neste fem årene. En ny rapport fra Forrester research hevder blinkende bannerannonser og teppebombing av brukerne er på vei ut til fordel for informasjon, skriver Digitoday.

Selskapet ser for seg en vekst i myke verdier på reklamesiden og mer diskréte metoder for å lokke til seg kunder. Brukerne vil belønnes gjennom gaver og rabatter i steden for støyende annonser og teppebombing av tilbud over epost.

Rapporten slår tilbake påstander om at digital markedsføring er en flopp. Forrester venter en kraftig vekst i annonsering på nett de neste fem årene. Bare i Norden ventes markedet å vokse med 730 prosent de neste fem årene.

Nærmere fem milliarder kroner vil brukes på nettreklame i Norden i 2005 ifølge analyseselskapet, skriver DagensIT.