Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norsk nettleser på opptur

Den første måneden etter lanseringen av Opera 5.0 har mer enn to millioner lastet ned gratisversjonen av den norske nettleseren. I et ellers labert og pessimistisk IT-marked, er Opera svært fornøyd med tilværelsen.

Opera logo
En måned etter lanseringen er Opera Software godt fornøyd med etterspørselen etter gratisversjonen av deres nettleser, som har vært over all forventing.

Opera ble gratis

Tidligere har det kostet penger å benytte nettleseren til Opera, men i desember 2000 kom selskapet med en reklamefinansiert nettleser. Opera 5.0 var den aller første nettleseren fra selskapet som er gratis.

Selv om nettleseren ble lansert bare noen få uker før nyttår, var den en av de aller mest populære nedlastingene på CNet’s Download.com i løpet av 2000. Mer enn 1,2 millioner brukere har lastet ned lettleseren hos Cnet, i løpet av den siste måneden.

– Det som har vært mest positivt gjennom de siste ukene er den varme mottakelsen vi har sett verden over for Opera nettleseren, sier Jon von Tetzchner, adm. direktør i Opera Software.

– Både brukerne som har støttet oss i årevis og alle tusener som har prøvd Opera for første gang den siste måneden, har alle vært svært positive, uttaler Jon von Tetzchner.

Ti millioner kopier skal distribueres

I tillegg til de to millioner nedlastingene, har Opera nå signert ulike distribusjonsavtaler inkludert ti millioner kopier med en rekke publikasjoner verden over.

Over alt har anmeldelsene av Opera vært overstrømmende, og senest i dag fikk den en meget hederlig omtale på det anerkjente nettstedet ZDnet.

Ikke bare er den siste versjonen av nettleseren gratis, men den er også mer stabil enn sine forgjengere, samt at den kommer med en e-postklient med tilfredstillende kvaliteter.

Hele 95 prosent av brukerne som har lastet ned Opera fra Cnet, oppgir at dette er et produkt de vil anbefale. Hittil finnes Opera 5 kun for Windows men planen er også å tilby den for andre operativsystem.

Tidligere har Opera uttalt at deres største satsningsområde er markedet for håndholdte dingser med innebygd nettleser, og selskapet har inngått en rekke avtaler med store internasjonale aktører i løpet av 2000.