Annonse


Uklart om Telenors prisøkning

Inntil videre nekter Telenor-sjef Tormod Hermansen i Telenor å føye seg etter Post- og teletilsynets krav om å utsette prisøkningen på teletjenester, i følge VG Nett.

Hermansen uttrykker i følge avisen forbauselse over den sterke reaksjonen fra tilsynet, og han setter spørsmålstegn ved om Telenor har brutt noen varslingsplikt.

Ble overrasket over reaksjon

– Vi har ikke tolket varslingsplikten så strengt som Post- og teletilsynet. Vi er kanskje litt overrasket over reaksjonen fra tilsynet, sier Hermansen til VG.

Han sier det er den «underliggende kostnadsstrukturen» i Telenor som gjorde det nødvendig å heve teletakstene fra 1. januar.

Annonse


Hermansen påpeker at mange samtaler blir billigere å ringe, og at det derfor ikke er en generell prisøkning man her snakker om.

Det er ikke mange måneder siden at Telenor nærmest lovet at det skulle bli billigere å ringe, men de områdene der selskapet har hatt prisreduksjon er på utenlandssamtaler og generelt fjerntakstsamtaler innenlands.

Regningen øker for folk flest

Det siste året har vi heller opplevd at abonnementsprisen har økt og startprisen for hver samtale har økt. Det har medført at det heller har blitt dyrere for folk flest å ringe analogt.

Likevel har Telenor kjørt knallhardt på at det er stadig billigere å benytte deres analoge abonnement.

Faktum er at du må snakke i minst ti minutter for at en telefonsamtale skal bli billigere. Telenor opplyser at en gjennomsnittlig telefonsamtale på fastnettet varer mellom fem og seks minutter.

Løsningsorienterte samtaler

– Jeg har notert meg hva VG i dag har skrevet, men faktum er at jeg har hatt konstruktive og løsningsorienterte samtaler med Telenor i dag. Jeg har ikke mottatt noen skriftlig melding fra Telenor som tilsier at de ikke går med på å utsette prisøkningen i to måneder, sier direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet, til ITavisen.no.

Jensen anser seg ikke for å være i noen konfliktfylt forhold med Telenor, og har troen på at de vil følge pålegget fra dem.

Post- og Teletilsynet har også bedt Telenor dokumentere at det er kostnadsmessig grunnlag for den omtalte hevingen av teletakstene.

Annonse