Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ringetoner slår nettreklame

Markedet for ringetoner og logoer langt større enn reklame på Internett, etter det ITavisen erfarer. I fjor lastet nordmenn ned ringetoner for mellom 200 og 300 millioner kroner.

mobil m/designdeksel
Dermed kan salget av ringetoner og logoer ha slått nettreklamen med opp mot 100 millioner kroner – et pent tall tatt i betraktning at markedet er knapt ett år gammelt.

– Ingen vet vel helt tallene, men det ligger nok på rundt 200-300 millioner kroner for fjoråret, bekrefter direktør Per Håkon Fasting i Schibsted Telecom. – Til sammenligning er det norske nettreklamemarkedet på et sted mellom 200 og 250 millioner kroner.

Dyre tjenester

Fasting vil ikke si noe om vekstpotensialet i markedet. Til det er det fremtidige salget av ringetoner og logoer for avhengig av prising og andre usikre variabler.

– Utviklingen er helt avhengig av hvordan disse tjenestene prises. Enkelte aktører, som SOL, har valgt å tilby ringetoner og logoer gratis over Internett, noe som nok er vanskelig i lengden. Til det er tjenestene for dyre – blant annet skal TONO ha et vederlag på 1,20 kroner per ringetone. Dessuten er det ulogisk å gi bort noe de fleste vil betale for.

Schibsted Telecom og tjenesten Inpoc har alle forutsetninger for å kapre en god bit av ringetonemarkedet – når Schibsteds avis VG kommer med sin Topp 20-liste, er de samtidig på trappene med en nedlastbar ringeversjon av hit-listen. Slikt blir det penger av.

Stikkord: Mobil