Heksejakt på magiker-fans

Med et fersk dokument som viser at mediekolossen har rett på mer enn 2.000 Henry Potter-relaterte varemerker tar juristene kontakt med nettsteder dedikert til eventyrhelten.

Warner Brothers frykter konsekvensene av ikke å håndheve rettighetene strengt nok. Det rammer de ivrigste Henry Potter-tilhengerne på nettet.

Barn og ungdom

Medieselskapet sender brev til alle nettsteder som overtreder den intellektuelle eiendomsretten Warner Brothers har eller administrerer. Mange av disse er barn eller ungdom som driver nettbaserte fansiner for jevnaldrene.

Annonse

Nettstedenes eiere blir bedt om å overdra domenenavnet til Warner Brothers. Selskapet dekker dokumenterbare utgifter fansen har hatt i forbindelse med registreringen av nettstedet.

Overtar rettighetene

Medieselskapet erkjenner at de fleste nettstedene er opprettet i “god tro”, men juristene legger ikke skjul på at de venter en rekke rettssaker, skriver Jyllandsposten.

Siden mange av innehaverne er unge mennesker skaper kampanjen riper i lakken for mediekjempen. Derfor har Warner Brother inngått avtaler som lar enkelte nettsteder drive videre mot at Warner overtar retten på innholdet.

(Origo)

Annonse
Annonse