SPILLTEST: Gunman Chronicles

Gunman Chronicles er et skytespill, hverken mer eller mindre. Plottet er greit nok, og involverer en tilfredsstillende mengde mutanter, beist, dinosaurer og roboter som du lykkelig fyrer løs på mens du springer gjennom fire forskjellige spillverdener.

Det er derimot vanskelig å karakterisere Gunman Chronicles som noe annet enn middels og platt. Brettene er enkle og lik hundrevis av andre vi har sett de siste årene, mens de få hindrene man møter består sjelden av mer enn å finne en knapp her eller sprenge en vegg der, eller hoppe over en avgrunn eller to.

Det lille friske pustet er at alle våpen lar seg innstille og konfigurere på alskens mulige måter. For eksempel kan rakettkasteren stilles inn med en rekke parameter, slik at du kan velge hvordan prosjektilene skal søke seg inn på målet, hva slags sprengradius de vil ha, og når de detoneres. Dette gjør at du kan tilpasse hvordan du bruker våpnene etter spillestilen din.

Annonse

Skyter monster

Du får også muligheten til å kjøre litt rundt i en tanks, noe som er ganske underholdende i en kort periode. Spillet har også mange artige hendelser lagt inn, som driver historien videre, men til syvende og siste springer du bare rundt og skyter monster, og det kreves ikke stort mer finesse og takt her enn i de første Doom-spillene .

Diffus bakgrunn

Grafikken er både god og mindre god. Det vises at Half-Life motoren, som Gunman er bygget på, begynner å bli utdatert. Mye av bakgrunnsgrafikken blir diffus og uklar på nært hold, og mange av innendørsmiljøene er lite inspirerende. Samtidig er det mye som er relativt imponerende, særlig på et par enorme monstre og store romskip som både er detaljerte og livaktige.

Lyden er triste saker. Endel av stemmene har helt feil romklang-effekter lagt på, det er så og si ingen bakgrunnsmusikk i spillet, lydeffekter er ofte pinglete, og bakgrunnslyden monoton..

Begynte som hobby

Gunman Chronicles begynte som et frivillig “mod”-prosjekt (mod er en samling nye brett, ny grafikk og nytt materiale som kjøres på en eksisterende spillmotor, i dette tilfellet Half-Life), og ble plukket opp av Sierra, som bestemte seg for å laget et frittstående spill av det.

I ettertid kan man spørre seg om man ikke heller burde latt disse dyktige hobby-designerne legge ut verkene sine som gratis nedlastbare mods, noe som virkelig ville gi mervedi til Half-Life.
Som frittstående fullprisprodukt virker Gunman noe svakt og har lite og stille opp med mot de mange andre bedre førstepersons actionspillene i butikkhyllene.

Annonse
Annonse