Norske spillselskap dropper PS2

– Det som er bra med PS2 er brandingen og markedsføringen. Teknologien er tvilsom, sier daglig leder Henning Rokling i Innerloop til ITavisen.no.

Norske Innerloop gjør nå stor internasjonal suksess med actionspillet Project IGI på PC, og har nylig også lansert Extreme Sports for Sega Dreamcast.

– Håpløs hardware

– Da den relativt enkle Playstation 1 kom på markedet, var det riktig hardware på riktig tid. Dette er ikke tilfellet med PS2. Sega Dreamcast har overlegen maskinvare for grafikk, og oppnår det med enklere og billigere midler enn PS2, sier Rokling.

Annonse

Rokling viser blant annet til at PS2 kun har 4MB teksturminne, begrenset størrelse på texture-maps, og mangler både teksturkompresjon og mulighet for anti-alias.

– Det er håpløst. PC-kortene har jo hatt teksturkompresjon i over et år. Spill som finnes både på Dreamcast og Playstation 2, for eksempel Dead or Alive og Ready to Rumble, ser mye bedre ut på Dreamcast, som også er en mye billigere maskin. Dessverre har Sega gjort en elendig jobb på markedsføringen, men hardcore-spillere foretrekker gjerne Dreamcast, sier Rokling.

FunCom sier nei til Playstation

Norske FunCom har opparbeidet seg et stort internasjonalt navn som utvikler av det etterlengtede online rollespillet Anarchy Online og den prisbelønnete Den Lengste Reisen, begge på PC.

Heller ikke FunCom har valgt å utvikle for Sony Playstation 2. De satser i likhet med Innerloop i stedet på Microsofts kommende spillkonsoll, Xbox.

– Fra et utviklingssynspunkt er Playstation 2 kanskje litt komplisert. Vi har vurdert denne plattformen, men valgt å satse på Microsofts Xbox, PC, og online utvikling, sier informasjonssjef Marit Lund i FunCom.

FunCom har laget flere spill for den gamle Playstation, men skal nå gi opp Sony fullstendig. De vil heller ikke lage spill for Dreamcast.

– Vi vil lansere et spill til for vanlig Playstation 1, Championship Motorcross 2001, og deretter er det kun PC og Xbox, sier Lund til ITavisen.no.

Rir alle hester

Electronic Arts gjør allerede suksess på PS2, blant annet med spillene SSX og FIFA 2001. Som et av verdens største spillselskap satser de tungt på Sonys nye spillplattform, men utvikler også spill både for Microsoft Xbox og PC.

– PS2 er ikke så håpløs og vanskelig som man vil ha det til, men det kreves naturligvis ressurser. Vi har jo 15-20 studioer som er involvert i utvikling av PS2-spill, og som utveksler informasjon og erfaringer med hverandre. Når man får mer erfaring med konsollen, vil den sannsynligvis ikke føles så vanskelig, sier Aimar Niedzwiedzki, salgs- og markedskoordinator i Electronic Arts.

– Man må huske at på Playstation 1 tok det fire tre-fire år før vi fikk spill som utnyttet 90 prosent av kapasiteten til maskinen. Det er nok ikke urimelig å anta at de første spillene på PS2 ikke utnytter kapasiteten fullt ut i den nye plattformen, sier Niedzwiedzki til ITavisen.no.

Men at til tross for at den har vært på markedet i snart to år, vil ikke Electronic Arts avvise at den rent teknisk kan være overlegen PS2.

– Det er rett at Dreamcast er fult på høyde med Playstation 2. Det finnes i også veldig mange gode spill for Dreamcast, men markedsføringen har vært manglende, sier markedssjef Aksel Heirung i Electronic Arts.

Annonse
Annonse