Stoltenberg åpnet handel.no

Handel.no skal i følge initiativtakerne være en informasjons- og kunnskapskanal med målsetting om å fremme elektronisk handel og elektronisk forretningsdrift.

Den nye nettportalen, som er den første av sitt slag i Norge, henvender seg først og fremst til små og mellomstore bedrifter.

– Selv handler jeg melk, brød, yoghurt og makrell i tomat over nettet, opplyste statsminister Stoltenberg.
– Samtidig leser jeg i avisen at nordmenn er skeptiske til handel over Internett. Myndigheter og bedrifter har en stor oppgave i å gjøre brukerne trykkere på e-handelstjenester.

Annonse

e til hele Norge

Dette blir ikke minst en oppgave for e-minister Grete Knudsen, tidligere handels- og næringsminister. Samtidig som Stoltenberg lanserte handel.no, avduket e-ministeren eNorge2.0 – andre utgave av Regjeringens plan for en rekke tiltak som skal gjennomføres på IT-sektoren i Norge.

Under det dundrende slagordet »Verden er i endring», presenterer Regjeringen sin plan for å bidra nye teknologien, øke befolkningens kompetanse, og gjennomføre tiltak som øker slik at alle får tilgang til den tilliten».

– Tøffe valg

– Norge skal lede an inn i det digitale samfunnet. Da må vi foreta noen tøffe valg. Den gamle tid må vike for den nye. Alle skal være med, så det blir ikke enkelt.

I eNorge 1.0 ble næringslivet og organisasjonene invitert til samarbeid. I versjon 2.0 kan vi i et eget vedlegg presentere til sammen 49 tiltak i regi av NHO, KS, HSH og LO. Til neste versjon utfordrer vi flere organisasjoner i tillegg til kommunene.

Annonse
Annonse