King fikk USA-forlag til å grøsse

Forlagsbransjen puster lettet ut etter at Kings ebok-forsøk ikke umiddelbart varsler en fremtid der forfatteren hopper bukk over utgiverne.

I et brev til sine lesere på nettsiden www.stephenking.com skriver forfatteren at han tar et par års pause fra nett-føljetongen “The Plant”.

King fattet beslutningen før han visste at bare skuffende 46 prosent av de som lastet ned siste avsnitt i føljetongen betalte for moroa, ifølge Kings assistent Marsha DiFilippo. King har tidligere sagt at hvis færre enn 75 prosent betaler, slutter han å skrive.

Annonse

– Vi så en klar trend. Med hvert eneste kapittel gikk betalingsvilligheten ned, sier DiFilippo til nyhetsbyrået AP.

– Dette var bare en morsom greie for King. Nå vender han tilbake til sin egentlige jobb, kommenterer redaktør Karen Jenkins Holt i bransjebladet Book Publishing Report.

Hun og andre industriinnsidere ser liten sjanse for at topp-forfattere som King og John Grisham hopper av forlagskarusellen, selv hvis e-publisering skulle ta av.

– Forlagshusene kan trøste seg med at selv en størrelse som King trenger utgivernes markedsapparat, hevder Nora Rawlinson, redaktør av Publishers Weekly.

King selv sier at han aldri har sett på sitt eksperiment som en trussel mot forlagsbransjen, og hans talsmann hevder at media fokuserte alt for mye på å fremstille “The Plant” som en lakmustest på om e-publisering har noe for seg.

– Personlig tror jeg ikke at dette betyr slutten på e-bøkene. Jeg håper virkelig ikke at e-bokens fremtid henger på Stephen King, sier DiFilippo.

E-publisering kan fungere for forfattere som befinner seg på motsatte sider av popularitetsskalaen, mener den pensjonerte lederen av forleggeren St. Martins Press, Tom McCormack.

– Det er sannsynlig at en utgivelse vil være en suksess dersom den har navnet King eller Grisham på førstesiden. Og en liten bok om insekter i nordre Wisconsin på 1800-tallet kan du selge i 300 eksemplarer. For det store midtsjiktet er e-publisering langt mer problematisk, hevder han.

King hevder selv at grunnen til pausen med “The Plant” er at han ville bruke sin tid på andre prosjekter.

Lorraine Shanley ved Market Partners International, et New York-basert konsulentfirma for forlagsbransjen, antyder at King rett og slett ble lei av føljetongen. Samtidig tror hun det måtte være frustrerende å jobbe for å opprettholde salget uten markedføringsressurser. Likevel hevder hun at “han faktisk hadde en enormt god responsrate over tid”.

McCormack vil ikke spekulere i hva som er årsakene til at King droppet “The Plant”, men sier at den lave betalingsviljen ikke er årsaken alene.
– Han trenger ikke pengene, konkluderer McCormack.

(Origo)

Annonse
Annonse